Ny ägare lurade gamla kunder

1:34 min

När svenska företaget Loanland bytte ägare före jul, så byttes också villkoren för användarna

20.000 kunder som hade haft tjänsten gratis innan krävdes plötsligt på 30 kronor i månaden, via sms och flera kunder fick inte ens reda på det.

Känner du igen det här, har du känt dig lurad av Trustbuddy eller andra företag? Mejla oss på tipsap3nyheter@sr.se eller mig på martin.jonsson@sr.se

Loanland var en tjänst där användarna kunde låna av eller låna ut pengar till varandra och Jonas Grenfeldt gjorde som många andra och klickade i rutan om att han godkände sajtens villkor och blev medlem där hösten 2008.

Då var tjänsten gratis. Men efter att Loanland köptes upp av ett annat företag, Trustbuddy, nu före jul började det plötsligt kosta pengar, 30 kronor som debiterades via sms.

– Jag har betalat 60 kronor och det är inte hela världen, men bara grejen att helt plötsligt ta betalt, det är inte schysst, säger Jonas Grenfeldt.

Trustbuddy, det nya företaget, menar att de har skickat ut information om betal-sms:en, men det enda Jonas, och flera andra kunder vi har pratat med, har fått är ett mejl som hälsar välkommen och där det står att allt kommer att fortsätta som vanligt.

– Det är helt klart inte en schysst affärsmodell att ta en existerande kundbas och helt plötsligt börja ta betalt av den, säger Jonas Grenfeldt.

Enligt konsumentverket är det här inte okej. Om man vill börja ta ut en avgift för något som tidigare varit gratis måste det kommuniceras tydligt från företaget, och kunderna måste också få information om hur de stoppar tjänsten på ett enkelt sätt.