kommentar

Tysk debatt om samarbete med Kina

2:17 min

I Tyskland har fallet Ai Weiwei lett till en infekterad debatt. Det är fortfarande oklart var den kinesiske konstnären Ai Weiwei befinner sig efter att han greps av polisen den 3 april, men tyska museichefer har undvikit att kritisera gripandet som gjorts av en regim med vilken de har nära kulturella utbyten.

Veckotidningen Die Zeit skrev i sin nätupplaga att gripandet av Ai Weiwei var gjort med en timing som Stasiexperter skulle säga var perfekt: så gör man för att uppnå högsta förnedring inte bara mot den tillfångatagne utan även mot obetydliga västerländska gäster och deras tal om yttrandefrihet.

Det förhöll sig nämligen så att samtidigt som Ai Weiwei greps på Pekings flygplats hade ett plan just lyft med en skara intendenter och chefer från Tysklands viktigaste museer och en mängd tyska journalister.

Utrikesminister Westerwelle hade rest dagen före. De hade alla under allra största tänkbara pompa och ståt varit med om öppnandet av den nya utställningen i Kinas Nationalmuseum, världen största museum, som varit stängt i fyra år och återinvigdes den 1 april.

Utställningen på museet handlar om Upplysningen i Europa och den innehåller 600 verk från Tysklands största museer.

Den kinesiske museichefen har i stora ordalag talat om att "Nu ska Kina öka sin förståelse för den internationella världen och samtidigt känna igen och uppskatta sina egna kulturella värderingar".

Om de egna värderingarna just innefattade inspärrandet av obekväma konstnärer är oklart.

Efterspelet i Tyskland har blivit eldfängt, chefen för Dresdens museum som bidragit stort till utställningen, Martin Roth har skruvat på sig och slingrat sig i flera dagar på direkta frågor om Ai Weiwei, visst är Roth emot fängslandet men han beundrar Kinas stora framsteg även om det finns bakslag, säger han.

Nu höjs kritiken från kollegor och andra, Herta Müller skriver att självklart är sådana här utställningar bara dekorationer för en auktoritär regims propagandashow, det måste alla förstå. Museikollegor från flera andra håll kritiserar nu Roth starkt och kräver att de inblandade tyska museicheferna tar avstånd från fängslandet av Ai Weiwei. 

Och där satt den tyska delegationen som just hade talat om upplysningens ljus som skulle spridas över Himmelska fridens torg och till den kinesiska allmänheten och innan ens den första drinkvagnen dragits fram i utrikesministerns plan spärrades alltså Ai Weiwei in.