Västerdalarna

Trasig räls fara på Västerdalsbanan

1:25 min

Västerdalsbanan är i akut behov av upprustning, enligt en riskanalys som Tågkompaniet låtit göra. Rustas inte banan upp är det stor risk att en allvarlig olycka inträffar.

Under 2010 gick rälsen av 27 gånger på Västerdalsbanan som går mellan Repbäcken och Malung.

I värsta fall skulle det här kunna leda till en olycka med flera dödsfall, flera allvarligt skadade personer och omfattande skador på miljön, enligt Tågkompaniets analys som gjordes så sent som förra året.

– Det fanns stor risk för urspårning, särskilt med tanke på alla rälsbrott, säger Håkan Jarl, trafikchef på Tågkompaniet.

Att rälsen inte är i hundraprocentigt skick bekräftas av Lars-Erik Johansson, chef på driftsområde mitt på Trafikverket. Men att en allvarlig olycka skulle kunna inträffa håller han inte med om.

– Nej, vi tycker att vi har fått rätt så bra koll på det här med de besiktningar vi har och de åtgärder vi gör. Men i framtiden kan vi behöva sänka hastigheten på vissa sträckor.

Någon större olycka har hittills inte inträffat. Däremot är tågen ofta försenade. Något som Annika Nouvel på turistbyrån i Malung märkt av.

– Det har varit lite sisådär nu i vinter. Men att förseningarna beror på rälsbrott låter inte alls bra. Det borde lagas så att det inte är någon fara för oss som åker.

Dalanytt
dalanytt@sr.se