Resebolags miljölöften tyngs av "all inclusive"

1:45 min

Sveriges största resebolag lovar att värna om miljön, men P1:s Kaliber har hittat stora brister på hotellen. Granskningen visar även att "all inclusive"-hotell genererar mer sopor och att också de som fått EU:s miljöcertifikat missköter sig. Nu ska EU-kommissionen titta närmare på frågan.

"All inclusive", semester där du betalar för all mat och dryck innan du åker, ökar i rekordfart. Kaliber har besökt 53 hotell som Sveriges största resebolag – Ving, Apollo och Fritidsresor – använder sig av för att sälja "all inclusive". Det är resebolag som säger att de värnar om miljön.

När vi besöker de hotell resebolagen använder sig av på Mallorca, Gran Canaria och Turkiet träder dock en helt annan bild fram.

Av alla de svenskanvända hotell vi varit på har vi fått komma in i nära hälften av soprummen eller kunnat titta i containrar på baksidan. Överallt är bilden densamma. Metall, plast, glas, papper, mat och ibland även kylskåp slängs utan sortering.

Så är det till exempel på Vings hotell i Turkiet, som var första hotell någonsin utanför Europa att få EU:s miljömarkering Ecolabel.

Här är pappersåtervinningen, här har du de berömda plastglasen från barområdet. Trä. Mat. Hur tycker du att det här ser ut?
– Nej, det ser ju inte bra ut naturligtvis, säger Magdalena Öhrn, Vings informationschef.

EU-kommissionens talesperson för miljöfrågor, Joe Hennon, säger att det är uppenbart att man måste granska detta.

– Självklart är det här någonting som vi vill se en undersökning av, säger han.

Kaliber har även talat med hotellchefer, städerskor, sopgubbar och kökschefer som vittnar om att "all inclusive" innebär mer sopor.

Joe Hennon vid EU-kommissionen menar att en ökning av sopor går helt på tvärs med EU:s miljöambitioner. Han säger att det kan bli möjligt i framtiden att inga "all inclusive"-hotell får EU:s miljöcertifiering.

– Ja, det är möjligt, säger Joe Hennon.

Ving, Fritidsresor och Apollo ser allvarligt på uppgifterna och säger att de ska granska hur hotellen lever upp till deras löften om miljömedvetenhet.

Hör mer om resebolagens ansvar i Studio Ett klockan klockan 16 i P1.

Josephine Freje Simonsson
Research: Linnéa Hambe