
I dag startar rättegången om färjekrocken
I dag inleds vid Stockholms tingsrätt rättegången mot det sjöbefäl som var kapten på HSC Gotlandia II, vid färjekrocken sommaren 2009. Flera av passagerarna är kallade att vittna, liksom besättningsmän från de båda färjorna.
Det var den 23 juli 2009 som M/S Gotland och HSC Gotlandia II kolliderade strax utanför Nynäshamn, där passagen är som smalast. MS Gotland hade precis lämnat hamn medan den mindre HSC Gotlandia II var på väg in.
Det är den man som var kapten på HSC Gotlandia II som är åtalad. Enligt kammaråklagare Stefan Creutz hade kaptenen brustit i gott sjömanskap genom att han höll för hög fart - inte minst med tanke på att det var dimmigtoch dålig sikt, dessutom fanns en ankarliggare i närheten och mötet med MS Gotland var på gång.
Vidare hade kaptenen själv gått ut på bryggvingen och lämnat överstyrman ensam att manövrera fartyget, utan att ha gett tydliga order om det.
Det var alltså den här oaktsamheten, som det heter på juristspråk, som ledde till krocken, där flera passagerare fick skador i form av knäckta revben och skador i nacken och sår som fick sys ihop.
Flera av passagerarna kräver ersättning, även om de ännu inte sagt något om hur mycket pengar dom vill ha.
Brottsrubriceringen är vårdslöshet i sjötrafik och vållande till kroppsskada.
Rättegången vid Stockholms tingsrätt pågår i två dagar, 24 och 25 maj. Om befälhavaren på HSC Gotlandia II döms för brott kan straffet bli böter eller fängelse i högst sex månader.
Radio Gotland kommer att rapportera från rättegången.
Den åtalade kaptenen, som hade lotsdispens, hade arbetat som befäl sedan 1993.
Mannen anställdes våren 2009 som överstyrman och blev uppmönstrad till befälhavare i mitten av juni 2009. Det var hans första säsong som befälhavare i rederiet. Han hade dessförinnan varit säsongsanställd av Destination Gotland under två år. I dag är han inte anställd av dem längre.