USA

Ny myndighet för amerikaner med bankproblem

1:51 min

Idag får amerikanska konsumenter för första gången en myndighet som ska hjälpa dem som får problem med sin bank eller andra finansiella bolag. Och behovet är stort, i den ekonomiska krisens USA lånar allt fler med hjälp av sina kreditkort. Något som många menar att bankerna utnyttjar.

Många räkningar man får som konsument är fullkomligt obegripliga säger Michael Bayly på banktäta 18e gatan i centrala Washington. Resultatet är alltför ofta att saker och ting kostar mer än det först verkar.

Michael är inte ensam om denna åsikt. Nära hälften av amerikanernas kreditkortsräkningar betalas försent, ofta för att kunden inte förstått reglerna eller för att man inte kan betala, vilket leder till att många fastnar i skuldfällan.

På USA:s äldsta intresseorganisation för konsumentskydd välkomnar ordförande Sally Greenberg den nya myndigheten, som hon tror kommer att bli viktig för fattiga amerikaner som drabbats av den ekonomiska krisen. Det är oftast inte lyxkonsumtion som försätter amerikaner i skuld, utan nödvändiga räkningar som för sjukvård, säger hon.

Men frågan om konsumentskydd är kontroversiell i USA och den nya myndigheten för privatekonomiskt konsumentskydd öppnar idag utan chef - eftersom republikanerna hittills avvisat alla president Obamas förslag. Republikanernas argument mot myndigheten är att den skapar onödig byråkrati och är ute efter att terrorisera bankerna.

Men Jenny Turner, längre ned på gatan, tycker att det är bra att myndigheten för privatekonomiskt konsumentskydd nu öppnar.

– Jag står hundra procent bakom den, säger hon.