Attentaten i Norge

Massmördaren tränade med populärt dataspel

2:07 min

Efter terrordåden i Norge väcks nu frågor om vilken roll dataspel kan ha i samband med våldshandlingar. Inför attentaten tränade gärningsmannen med hjälp av ett populärt dataspel, där spelaren bland annat själv deltar i terrordåd och mördar oskyldiga civila. Den senaste forskningen pekar allt mer på att våldsamma dataspel av det här slaget kan öka aggressivitet och minska hämningar hos spelaren.

I Modern Warfare 2 är spelaren med om realistiska och intensiva eldstrider, i en verklighetstrogen tredimensionell miljö. Spelet är ett av de mest populära någonsin, med tiotals miljoner spelare världen över.

I spelet ingår ett avsnitt där spelaren tar rollen som terrorist, i ett attentat mot en flygplats. Spelaren rör sig metodiskt igenom flygplatsen och skjuter ihjäl oskyldiga, obeväpnade människor.

I sitt så kallade manifest nämner gärningsmannen i Norge, Anders Behring Breivik, just Modern Warfare 2 vid flera tillfällen. Han skriver att han ser spelet som träning inför attentatet. Och allt mer forskning pekar på att våldsamma dataspel verkar kunna öka aggression, och minska hämningar hos spelaren.

I den största studien som hittills gjorts, som publicerades i höstas, ingick sammanlagt 130 000 personer. Forskarna såg en ökning av aggressivitet, på både kort och lång sikt, hos de som spelade. 

Predrag Petrovic är hjärnforskare vid Karolinska Institutet i Stockholm. Han menar att det nu finns övertygande bevis för att aggressiva tankar och känslor kan stimuleras av våldsamma dataspel.

– I en del av de här studierna har man kunnat visa att man blir mer aggressiv av att spela aggressiva dataspel, oberoende av hur aggressiv man var från början. Det finns också en och annan studie som inte har kunnat visa detta, men de flesta har kunnat visa det, säger Predrag Petrovic.

Det har kommit kritik mot den här forskningen, främst från forskare med en samhällsvetenskaplig bakgrund. Och även Predrag Petrovic håller med om att dataspelande också har positiva effekter. Men realistiska, våldsamma krigsspel kan i praktiken fungera just som träning, som kan öka reaktionsförmåga och minska empati även i verkliga situationer.

– Gör man något många gånger så blir man bättre på det. Skjuter man civila i ett dataspel så skulle man bli bättre på det, säger Predrag Petrovic.

Referenser:
Anderson, et al. Violent video game effects on aggression, empathy, and prosocial behavior in eastern and western countries: a meta-analytic review. Psychol Bull. 2010 Mar;136(2):151-73.

Ferguson CJ, Kilburn J. Much ado about nothing: the misestimation and overinterpretation of violent video game effects in eastern and western nations: comment on Anderson et al. (2010). Psychol Bull. 2010 Mar;136(2):174-8; discussion 182-7.