Svenskt fartyg attackerades av pirater

Tankfartyget Gotland Sofia blev i helgen attackerat av pirater utanför Benin. Ingen i besättningen blev skadad men attacken reser nya frågor om svenska fartyg ska få beväpna sig för att kunna försvara sig mot pirater. Nu riktar fackförbundet Seko sjöfolk kritik mot regeringen.

– I princip så tycker jag inte att man ska behöva ha beväpnade vakter på civila handelsfartyg, det är ju en absurd situation, säger Jonas Engström, skyddsansvarig på Visby Ship Management som var det bolag som drabbades utanför Benin.

– Men med tanke på besättningens välmående måste vi utreda möjligheten till att ha det.

Det var under natten till söndagen som ett tiotal pirater tog sig ombord på tankfartyget Gotland Sofia. Besättningen höll på att lossa oljelasten till ett annat fartyg, sju mil utanför hamnen i Cotonou i Benin. Besättningen, som bestod av fyra svenskar, arton filippiner och en ukrainare, låste in sig. Piraterna försökte ta sig in till dem men flydde när Benins flotta närmade sig fartyget.

Efter piratattacken utanför Benin riktar nu fackförbundet Seko sjöfolk kritik mot regeringen och tycker att man snabbt måste tillåta beväpnade vakter på fartyg.

– Hade jag fått frågan för två år sedan hade svaret blivit att det inte behövs. Men så som det har eskalerat och urartat på sistone, där man med flit mördat besättningar bara för att de har försökt köra ifrån piraterna eller gjort motstånd tycker vi att utvecklingen har blivit så, säger Kenny Reinhold, som är avdelningsordförande i Seko sjöfolk.

Regeringen utreder just nu frågan om svenska rederier ska få ha beväpnade vakter ombord på sina fartyg. Men, som Ekot berättat tidigare i sommar, har svenskflaggade handelsfartyg redan bemannats med väpnade vakter.

Det är inte bara svenska fartyg som beväpnas. I Danmark enades 20 rederier i mars om att beväpna sina fartyg efter ett möte mellan försvaret, justitiedepartementet och sjöfartsmyndigheterna. I Norge får man sedan den första juli ha beväpnade vakter på fartyg.

Jonas Engström, skyddsansvarig på Visby Ship Management, säger att våldet och hoten från pirater har ökat de senaste åren och han ser fördelar med en tydligare lagstiftning.

– Fördelen är att det skapas möjligheter till att ha beväpnade vakter ombord men egentligen är det ju fel utgångspunkt.

– Situationen måste göras så att det går att bedriva handelssjöfart.

Vad skulle krävas då?

– Att man kan bevaka de här områdena så att det blir ett slut på piratverksamheten.

Ekot har sökt ansvariga ministrar, men vill ingen uttala sig i frågan.