Saabs skakiga resa

Nedläggningsbeslut, nya ägare, produktionsstopp, lönestrul och storpolitik - Saab har färdats på en krokig väg genom åren. Företaget har varit uträknat mer än en gång, men alltid lyckats häva sladden.

Saab bildades 1937, i en tid då Sverige stod mellan två världskrig. Företagets syfte var därför från början att ta fram flygplan för det svenska försvaret.

Den första Saab-bilen, Saab 92, såg dagsljuset först 1947.

Efter att Saabs personbilsdel gått med vinst under 1980-talet, vände det. 1989 förlorade man ungefär två miljarder kronor för personbilstillverkningen.

I samband med förlusten drogs personalstyrkan ned med 1 500 personer, från cirka 15 000. Året därpå, 1990, lades personbilstillverkningen i ett särskilt bolag, Saab Automobile AB. Då gick även amerikanska biljätten General Motors in som ägare till hälften av det Investorägda Saab-Scania.

1991 la Saab ned sin fabrik i Malmö där 900 anställda byggde modellen Saab 900.

1994 och 1995 stack ut som två bra år för Saab. Då gick Saab Automobile med vinst, men det är också de enda vinståren under GM:s ägande.

År 2000 tar General Motors över hela Saab, därefter dröjer det tre år innan Saab 9-3 lanseras. 2005 förlorar fabriken i Trollhättan kampen om att tillverka nästa generations 9-3, ett beslut som ändras tre år senare.

2006 blir ett rekordår för Saab då man säljer 133 000 bilar, men finanskrisen under 2008 slår hårt. GM söker statligt stöd för att överleva och meddelar under februari 2009 att Saab ska bli ett och säljas.

Förhandlingar pågår med holländska Spyker Cars, men det blir inget klartecken om lån från den Europeiska investeringsmyndgheten EIB. I december 2009 beslutas i stället att  Beslutet blir en ovälkommen julklapp till Trollhättan.

Den 26 januari 2010 ger plötsligt återupplivningsförsöken resultat. Holländska Spyker cars, med vd Victor Muller, och i maj samma år lanseras nya Saab 9-5 i Trollhättan.

Den 12 februari ett lån till Saab.

Det blir lugnt en stund. Sedan meddelar plötsligt Saab Automobiles vd och koncernchef den 25 mars 2011. Beskedet kommer samtidigt som Saabs ägare redovisar en miljardförlust.

Den 29 mars kommer de första tecknen på störningar och den 6 april stannar produktionen i fabriken i Trollhättan. Det talas om att Saab är skyldigt underleverantörerna uppemot .

Den 2 maj sluts som delägare i Spyker. dock tio dagar senare. Samtidigt får Saab i lån från Gemini Investment Fund, som har kopplingar till den ryske affärsmannen Vladimir Antonov, för att betala underleverantörerna.

16 maj dyker ett nytt kinesiskt bolag upp på arenan: Det kinesiska bolaget och betalar 45 miljoner euro.

Den 8 juni stoppas produktionen i Trollhättan ännu en gång. Fem dagar senare gör den tredje kinesiska aktören entré: Biltillverkaren  Den 15 juni byter Spyker Cars namn till Swedish Automobile.

Torsdagen den 23 juni möts Saabanställda av beskedet att det till deras löner. Fyra dagar senare är Victor Muller de tre övriga ledamöterna har lämnat skeppet.

Samma dag meddelas att ett kinesiskt bolag till ett värde av 13 miljoner euro.

Den 28 juni framkommer att Saab planerar att till Hemfosa för att få in pengar. Dagen därpå får man ytterligare ett lån på 25 miljoner euro från Gemini Investment Fund.  till de anställda, men fabriken står fortsatt still.

Den 4 juli meddelas att Saab Automobile har skrivit på ett slutligt avtal om samarbete med de två kinesiska företagen som ska fylla på Saabs kassa med 245 miljoner euro – omkring 2,2 miljarder kronor.

Den 7 juli säger regeringen med Hemfosa.

I slutet av samma månad begärs ett av Saabs dotterbolag Konkursansökan men ett går till indrivning.

Den 27 juli står anställda återigen utan lön. Den här gången är det  som drabbas. En vecka senare säljer Saab Automobile för att få in pengar till lönerna.

I mitten av augusti startar mot Saab och i augusti blir det tredje gången på raken som fabriksarbetarna på Saab-fabriken   

En dag senare meddelar Swedish automobil att blir försenad. Den kommer inte att presenteras förrän nästa vecka.  Nu har fabriken i Trollhättan stått still i nästan ett halvår.

På morgonen den 7 september kallas personalen i Trollhättan till information. Vid nio-tiden kommer beskedet att Saab Automobile