Köpcentra vinner kampen om kunderna
Skånsk handel ökade mer än riksgenomsnittet under 2003. Det visar en rapport som Svensk Handel presenterade idag. Det är framför allt de stora köpcentrumen utanför städerna som vinner kampen om kunderna, medan handeln inne i de större städerna halkar efter.
Carl Eckerdal är nationalekonom på Handelns utredningsinstitut som gjort undersökningen:
– Det mest anmärkningsvärda är att dom stora städerna, Malmö, Lund och Helsingborg, inte hänger med i genomsnittet, säger han.
Handelns omsättning ökade under 2003 i genomsnitt 3,5 procent jämfört med året innan, på de 16 handelsområden i undersöktes i Skåne ökade omsättningen med 4,2 procent.
Bäst gick Jägersro Center som ökade sin omsättning med 24 procent, efter renovering och ändrat koncept. Ängelholm, Landskrona och Hässleholm tillhör de citylägen som gjorde bäst ifrån sig. Ängelholm ökade med drygt sex procent.
Novas etablering i Lund under 2002 har slagit hårt mot både Burlövs center och Center syd men också mot handel inne i Lund. Och där kommer det att krävas samarbete för att kunna konkurrera med köpcentrumens generösare öppettider och bättre parkeringsmöjligheter.
Att stoppa en sådan utveckling kräver kraftinsatser både från politiker och butiksägare. Och även om det är svårt att vända trenden finns det kanske en lösning för den negativa spiralen i södercity.