Blekinge

Ingen succé för kroppkakan på Ikea

1:32 min

Kroppkakan från Blekinge tog inte Sverige med storm. Ikea-satsningen gick i stöpet och nu satsar man i stället lokalt.

Olle Landehag på Blekingekroppkakan säger att det var bristande marknadsföring som gjorde att den lilla grå potatisknölen med fläsk inte direkt sålde som smör i solsken:

– Det går inte att sälja en sådan här speciell lokal produkt utan att man backar upp det med en provsmakning eller marknadsföring.

Visste inte vad kroppkaka var
Efter att försäljningen på Ikea i Kalmar gick bra ville Ikea för tre år sedan lansera kroppkakan från Blekinge på prov till åtta nya varuhus runt om i landet.

Men Haparandaborna föredrog sin palt och stockholmarna nappade inte heller för Blekingekroppkakan gjorde aldrig succé.

Varken konsumenter eller personal visste vad kroppkaka var för något. Och än mer problematiskt blev det att översätta kroppkaka till andra engelska:

– Ikeas inköpslistor är ju bara på engelska. Vi pratade med en ansvarig kille på Kungens kurva som sa att kroppkakan inte fanns på inköpslistorna.  Jo, det har ni sa jag. Men det stod inte kroppkaka utan potato dumpling with pork filling. Vet du inte vad kroppkakor är på svenska, än mindre vet du om du får ett engelskt begrepp på det.

Stannar kvar i kroppkakebältet
Olle Landehag säger att man inte utesluter en ny Ikeasatsning, men att det behövs mycket hårdare arbete för att få Sverige att gilla kroppkaka. I stället stannar man nu kvar i trygga kroppkakebältet och satsar på dagligvarubranchen.

– Här nere i sydöstra Sverige är det självgående, det bara är så, säger Olle Landehag.

Liselotte Olsson
liselotte.olsson@sverigesradio.se