Vinstintresse i andra hand för naturturismföretag

2:11 min

Tillväxten för den svenska naturturismen kan dämpas av att företagarna inte drivs av ett intresse för att tjäna pengar. En ny studie visar att det i stället är den egna livsstilen och ett intresse för djur och natur som står i centrum.

176 företag runt om i landet, som arbetar med någon form av naturturism, har deltagit i en ny studie vid Mittuniversitetet i Östersund.

Studien visar att det egna intresset för exempelvis jakt, fiske, segling, forsränning eller hästridning ofta är en större drivkraft än att själva affärerna går bra.

Håkan Gyllbring, auktoriserad naturguide i Luleå som själv varit med och startat ett guideföretag känner igen sig i beskrivningen.

– Vi hade en slags eko-turistisk dröm där och liksom sätta sig ner på en mossbeklädd sten och bara njuta och växa som människa men det fungerade inte.

Hur då menar du?

– Det var ingen som var intresserad av att köpa en produkt som hette från kokgrop till tjäderflakfälla eller vad vi nu har kallat våra produkter för, säger Håkan Gyllbring.

Håkan driver inte längre företaget som idag utvecklats till en småskalig jaktguides firma.

Men inställningen som han och hans kollega en gång hade är fortfarande vanlig inom svensk naturturism, visar en undersökning bland 176 företag runt om i landet.

Professorn Peter Fredman vid Mittuniversitetet har lett forskningen.

– Man säger att det är viktigt att man får utöva sitt eget intresse för friluftsliv; att man får vistas i naturen. Det kan säkert ha en dämpande effekt på tillväxten i naturturistbranschen, säger han.

Svensk naturturism kritiseras inte sällan för att inte nyttja sin fulla potential så som konkurrenter i exempelvis Kanada, Nya Zeeland och Skottland lyckats utveckla näringen kring sin natur.

Mittuniversitet ska nu utöka forskningen till att omfatta 1800 svenska företag som idag jobbar med någon form av naturturism för att ta reda på hur den svenska naturturismnäringen ska kunna utvecklas. 

För att förbättra utvecklingen för naturturismen tror professor Peter Fredman att ett ökat samarbete mellan turistföretagen kan vara ett sätt. Håkan Gyllbring, jaktturismrådgivare vid hushållningssällskapet i Norrbotten, håller med.

– Ett företag utgör ingen destination.

Vad är risken om vi inte hoppar på det här tåget då?

– Den mest omedelbara risken som jag ser det är att vi fortsätter att trampa vatten och att de företag som vi ser har viljan inte orkar med och försvinner. På så sätt tappar vi kraft, säger Håkan Gyllbring.