tisdag 6:e september 14:03

Är reklamen fortfarande livsfarlig?

Kom och köp - konserverad gröt! Då blir du lika glad som de glittrande människorna på bilderna! En reklammetod som i dag ses som hopplöst förlegad. Reklambranschen strävar alltmer efter att verka "äkta", företag smyger in sina budskap i skenbart hemmagjorda filmer på Youtube eller sprider dem i bloggar. Gränserna mellan reklam och kultur suddas ut när reklamlåtar säljer som smör och fejkade bloggar, skapade i marknadsföringssyfte hyllas av kultursidorna. Är allt reklam?

Är reklamen fortfarande livsfarlig, som Sven Lindqvist skrev för över 50 år sedan, eller håller den på att ta död på sig själv i sin äkthetssträvan? Går det att dra tydliga gränser mellan kultur och reklam längre? I studion: medieforskaren Roger Wallis, copywritern Hedvig Hagwall Bruckner,  journalisten och företagaren Johan Ehrenberg.

Nya Vågens Jon Jordås träffar dokumentärfilmaren Morgan Spurlock som säljer ut allt i sina nya fim The greatest movie ever sold. En slags metafilm om produktplacering vars handling går ut på att han försöker få företag att sponsra filmen.

Dessutom: är svenska kulturjournalister rädda för populärlitteraturen? Förtjänar inte bästsäljande deckare och chicklit samma spaltutrymme som lättsamma filmer och populärmusik? Hör litteraturkritikerna Nina Lekander och Annina Rabe.

Veckans panel gästas av skådespelaren Cecilia Frode.

Programledare: Jenny Aschenbrenner.
Producent: Sofia Olsson.