”Kriget var ett tragiskt misstag”

4:00 min

Den här veckan är det exakt tio år sedan 11 september-attentaten. En av de amerikanska konstnärer som påverkats mest av följderna är 61-åriga Jenny Holzer. Kulturnytt fick en intervju med konstens dolda världskändis på ett hotellrum i Santa Monica i Los Angeles.

Kontrasten kunde inte vara större mellan å ena sidan det svalt eleganta sovrummet med himmelssäng och stärkta lakan och å andra sidan den radda dokument som Jenny Holzer kopierat upp åt mig.

Allt är material som hon har använt i sin konst senare år. Dokument som tidigare varit hemligstämplade och som vittnar om övergrepp från framförallt USA:s krig i Irak.

Som den här mannen som tvingats skriva ner hur han dödat ett barn. Eller dokumentet om krigsfången som under ett förhör får hela sitt ansikte sönderslaget, och till sist bara tillägger: Jag förlåter soldaten som gjorde det. Det var allt.

Det är sådana detaljer Jenny Holzer letar efter. Som inte gör berättelsen för entydig. Hon och flera anställda researchers har gått igenom tusentals dokument för att hitta de berättelser som sammanfattar diskussionen om kriget. Men det är också de personliga berättelserna. De som börjar med ett jag.

Och det är svårt att värja sig som besökare. Texterna rullar förbi i massivt färgrika, blinkande ljusinstallationer som invaderar hela kroppen. Tortyrdokumenten har silkscreenats på stora dukar. I violett, i blått, i samma färger som uppstår vid misshandel. Som Jenny Holzer säger behöver de här brotten ett visuellt språk som motsvarar övergreppen. Och målningar tyckte hon var en bra idé – eftersom målningar är något som består. Något som det samlas på och som vi tittar länge på.

Tio år har gått sen 11 september. Och Jenny Holzer har sen dess bara hållt på med kriget i Irak. Men det var först för några år sen säger hon som New York-borna var redo att läsa en del av det här materialet. Det var för nära inpå tidigare. Och hon inte är ute efter att chockera. Snarare få människor att reagera. Tänka. Och börja diskutera vad USA håller på med.

Kriget var ett tragiskt misstag, säger hon. Det kanske inte har någon betydelse för min konst. Men det är vad jag, den här gamla damen tycker säger Jenny Holzer. Och den så strama intellektuella kvinnan i Jeans, Converse och vit välstruken skjorta ser just uppriktigt ledsen ut.