Lågprisbutiker tjänar på ekonomikrisen

2:03 min

Det går sämre än väntat för den amerikanska detaljhandeln. Försäljningen låg stilla i augusti, ingen förändring jämfört med juli alltså, trots att de flesta ekonomer räknat med en ökning.

Men trots den dystra försäljningsstatistiken, så finns det en typ av amerikanska butiker som går bra och visar ökande vinst.

Det är kö till kassan inne i den lilla lågprisbutiken Family Dollar, bara ett stenkast från kongressen i östra Washington.

Den trånga affären har ett minst sagt varierat utbud, här finns strumpbyxor och fryspizza, papptallrikar och hundmat. Ingenting kostar mer än tio dollar.

Mae Locks kommer ut från butiken med två välfyllda kassar, hon har klippt kuponger och fått extrarabatt på tvättmedel och hushållspapper. 

Priserna här är bra, tycker hon, och det är lättare att handla här på gångavstånd än att behöva ta bussen bort till någon stormarknad.

Många kunder resonerar likadant. De utpräglade lågpriskedjorna går allt bättre, trots - eller snarare på grund av - det kärva ekonomiska klimatet.

Kedjor som Dollar Tree, Family Dollar och Dollar General har ökat sin vinst med mellan 5 och 6 procent under det senaste kvartalet, medan övriga detaljhandeln har stannat av.

– Det är tuffa tider. Alla försöker spara pengar, konstaterar kassörskan Nicole Collins.

Här, i de nedslitna kvarteren norr om kongressen, är det många som har svårt att få vardagsekonomin att gå ihop.

Flera butikslokaler gapar tomma men köerna till lågprisbutiken har aldrig varit längre, säger Mae Locks.

Det här är den enda affären i stadsdelen som skulle behöva fler anställda.