H&M expanderar trots vinsttapp

1:24 min

I dag presenterade klädkoncernen H&M sin rapport för årets tredje kvartal. Resultatet efter skatt blev 4,8 miljarder kronor, vilket är nästan 1 miljard mindre jämfört med motsvarande period i fjol.

Enligt vd Karl-Johan Persson finns det flertalet anledningar till vinsttappet:

– Dels så har vi ju bruttomarginalen som är ner och det beror på att inköpskostnaden är upp på grund av högre bommullspriser och en negativ dollareffekt, främst. Sedan har vi en starkare svensk krona så när man räknar om försäljningsländernas valutor till svenska kronor så ser det sämre ut, men i lokala valutor så har vi ökat försäljningen med fem procent under kvartalet, säger Karl-Johan Persson.

Utöver höga bomullspriser och den starka svenska kronan så har H&M också pressats av många reaerbjudanden från olika konkurrenter. Under september, efter kvartalets slut, så har även värmen spelat in. I stora delar av Europa har värmen gjort att kunderna väntar med att köpa höst och vinterkläder.

Trots rådande finansoro så väljer H&M att öka expansionstakten. Under räkenskapsåret kommer företaget att öppna 265 nya butiker, det är 15 stycken fler än H&M tidigare hade planerat för perioden. Störst är expansionen i Kina, men andra asiatiska marknader finns också i siktet. Nyligen öppnades den första butiken i Singapore och under nästa år kommer butiker i Indonesien och i Thailand.

Men företaget satsar även på marknader med en betydligt svagare tillväxt, H&M vill bli större i både USA och Storbritannien:

– Vi har en väldigt bra utveckling i både Storbritannien och USA så vi tror väldigt mycket på båda de här marknaderna, säger Karl-Johan Persson.