Aftonbladet ställer om och satsar på nätet

2:03 min

Flera av de svenska medieföretagen befinner sig i kris. I dag meddelade koncernen Schibstedt att företagets svenska del ska spara 150 miljoner kronor. Värst drabbat är Aftonbladet där mellan 65 och 85 tjänster ska försvinna.

De 450 anställda, däribland journalisten Fredrik Virtanen kallades i dag till ett informationsmöte.

– Ja det är klart att det är mycket ledsamt och tråkigt att en massa kollegor får sluta. Rent sentimentalt som en gammal mediegroupie, så tycker jag att papperstidningen är en underbar idé. Men jag inser också tyvärr för att få göra bra journalistik måste man ha god marginal, säger Fredrik Virtanen.

Förändringen beror på att läsarna i rask takt gått över från papperstidningen till webbtidningen, där intäkterna än så länge är mindre. Och Aftonbladet har därför beslutat sig att i första hand publiceras sig som nättidning, berättar chefredaktör Jan Helin.

– Vi ställer om hela nyhetsarbetet till att gå online först. Traditionellt i ett tidningshus har man egentligen arbetat med nyhetsarbetet med fokus på papperstidningen. Fokus kommer nu att skifta. Hela nyhetsarbetet kommer att läggas online först. Papperstidningen kommer att bli en publicerande del där vi tar hand om dem som passar för papperstidningen. Detta är kärnan i omorganisationen och är nödvändigt för att ta oss an läsarna och deras vanor och hur de har ändrats, säger Jan Helin.

Men oron finns bland de anställda att tidningens publicistiska kvalitet kommer att försämras av omorganisationen. Reportern Wolfgang Hansson har arbetat på tidningen i många år.

– Folk jobbar liksom 110 procent på de flesta avdelningar och det går inte att pressa ut mer av människor. Då måste man ta bort delar av verksamheten istället för att använda sig av osthyvelprincipen, säger Wolfgang Hansson.

Aftonbladet är inte de enda som planerar neddragningar framöver. På Bonnierägda Sydsvenskan ska mellan 65 och 85 jobb försvinna och på Expressen ungefär 20-30 tjänster.

Och Fredrik Virtanen hör till dem som tror att förändringen är nödvändig.

– Detta är ju ett världsomspännande problem för mediebranschen, alla tidningar i världen har det jättetufft. Vi är en del av en trend. Digitala nyheter är framtiden. Det har man vetat länge. Aftonbladet har försökt anpassa sig till det, och nu blev det lite drastiskt den här gången. Just Aftonbladet ligger ju bra till, vi har 2,4 miljoner läsare varje dag, men läsarna ska ju helst betala några spänn för det också, säger Fredrik Virtanen.