
125 miljoner för att bryta snöröjningsavtal
Statliga trafikverket har betalat ut 125 miljoner kronor till företaget BB Rail för att bryta ett femårigt avtal om järnvägsunderhåll i Västra Götaland.
Malin Holen på Trafikverket var med och teckande uppgörelsen.
– Det var otroligt viktigt för oss att vid det här läget säkra underhållet och säkra trafiken. Det har varit i fokus när vi har gjort den här överenskommelsen. Och det var det bästa möjliga vi såg vid det här läget.
Förra vintern var jobbig. Snöig, isig, lång och mängder av försenade tåg.
För BB Rail, Balfour Beatty Rail, som ansvarar för järnvägsunderhållet i Västra Götaland blev vintern dyr. Det behövdes extra maskiner och personal och det blev mycket övertid.
Kostnader som BB Rail ville att Trafikverket skulle vara med och betala, men Trafikverket vägrade och i stället avslutades det femåriga kontraktet i förtid.
Anledningen är att Trafikverket inte vill stå med den risk en jobbig vinter kan medföra.
– Det är otroligt viktigt för oss att inte ta över risken för resurssituationen på marknaden. Det är så tydligt för oss att det är en risk som entreprenören ska stå för.
Så det är värt 125 miljoner att inte ha den här risken?
– Vi bedömde att alternativen skulle ha blivit betydligt mer problematiska.
BB Rails kontrakt upphör nu nästa vår istället, tre år i förtid. Men företaget ska alltså sköta underhållet även denna vinter i Västra Götaland. Och det är det Trafikverket menar med att man säkrat trafiken och det kostar alltså 125 miljoner kronor extra. Pengar som också då ska täcka vissa merkostnader för BB Rail och för att kontraktet sägs upp i förtid.
BB Rail har i dag även underhåll på andra delar av järnvägsnätet i Sverige. Men Malin Holen på Trafikverket ser det här som en unik händelse.
– Vi bedömer det här som en väldigt speciell och unik situation. Det finns inga kopplingar generellt sett till andra entreprenörer och den här situationen, eller direkt till andra kontrakt som BB Rail har.
Andreas Kron
Ekot i Göteborg