Oro bland personalen när Arriva tar över

1:36 min

Personalen inom Stockholms kollektivtrafik är oroliga för nedskärningar när Arriva tar över driften. Som vi berättade igår har Arriva vunnit SL:s stora upphandling av bland annat Roslagsbanan och Tvärbanan. Daniel Wemmergård är lokförare på Roslagståg AB han och hans kollegor har funderingar kring hur det kommer att bli med Arriva som arbetsgivare.

– Har de lagt bud på rätt nivå så att pengarna räcker så att man inte sänker ett företag? Är det för lite pengar så kan sådant slå tillbaka på personalen. Man skär ner, tajtar upp och så vidare och det är ju ens arbetsmiljö som förstås blir sämre, säger Daniel Wemmergård.

Daniel Wemmergård och hans kollegor kommer att gå över till Arriva när de tar över Roslagsbanan den första januari  2013 men redan i aug nästa år kommer Arriva ta över bland annat Tvärbanan, Saltsjöbanan och busstrafiken i Solna, Sundbyberg och Sollentuna.

Nytt är att Arriva kommer ha ansvar för alla moment i trafiken inklusive underhåll av spår och stationer. Även snöröjning ingår i uppdraget. Thobias Ligneman, presschef på Arriva Sverige AB medger att det kommer bli en utmaning att hinna få alla pusselbitar på plats i tid.

– Vi har funderat på de här sakerna i ganska många månader och det är klart att det är kompetens som vi inte har idag. Då får vi se om vi ska anställa folk eller om vi ska anlita underleverantörer.

Upphandlingen är en av de större som SL genomfört och är värd 11,7 miljarder kr totalt. Lars-Henrik Larsson som är trafikchef på Roslagståg AB som ju förlorade upphandlingen tycker att Arrivas anbudspris var lågt.

– Det vi reagerar på är att deras bud ligger så väldigt lågt, jämfört med vårt och Keolis. Deras låg ungefär 30 % lägre. Vad det säger, det vet man ju inte riktigt men man kan ju undra. Vi har bedrivit trafiken på Roslagsbanan i snart tio år och vi känner väl var kostnaderna ligger någonstans.