Saab

CLEPA har tröttnat på Lofalk

0:28 min

Det fortsätter blåsa snålt kring Saabs rekonstruktör Guy Lofalk. I går riktade Saabs ägarbolag Swedish Automobile skarp kritik mot honom och hotade med att byta ut honom. Nu får Lofalk även kritik från Lars Holmqvist vd för den europeiska underleverantörsorganisationen, CLEPA.

– Vad jag hör från Victor Muller, vad läser i tidningarna och vad hör från vår bransch har han (Lofalk) agerat som att han antingen hade förusatt att han var ägare till bolaget eller att han var konkursförvaltare till bolaget, och inget av det är ju fallet. Att i hans roll som rekonstruktör agera på egen hand och därigenom störa känsliga affärslösningar det visar ju bara att han har missuppfattat sin roll och att han inte har en aning om hur man hanterar sådana här saker i vår industri, säger Lars Holmqvist till P4 Väst.

I går kritiserades rekonstruktören Guy Lofalk av Saabs ägarbolag Swedish Automobile, som i ett mail till Lofalk skrev att han ska ha agerat mer för att påverka ägarstrukturen än att för att nå en framgångsrik rekonstruktion. Företaget hotade också med att byta ut Lofalk.

P4 Väst har också sökt Lofalk upprepade gånger för en kommentar, men utan att lyckas.

Nu har ytterligare en dag passerat utan lön till de Saabanställda och några besked när lönen kan komma finns inte. Under dagen har de fyra fackförbunden suttit i möte med Saabledningen, men vad som sagts där är oklart.

Fler möten om Saab blir det under eftermiddagen, då Lars Holmqvist ska prata med Saabchefen Victor Muller om läget just nu. Men trots den dystra situationen är ändå Lars Holmqvist lite hoppfull.

– Redan för ett års sedan när den här sagan började så var jag väldigt krass och pessimistik. Men man måste ju också lära sig att man alltid lär sig något nytt och jag har sett Saab överleva i ett år efter det att jag sa att Saab i princip inte har speciellt lång tid kvar. Då kan jag bara konstatera att ingenting upphör att förvåna mig i den här frågan längre och därför kan jag säga det att jag tror det finns en chans att de kan överleva, säger han till P4 Väst.

En som är kritisk till hur det utvecklat sig mellan Lofalk och Swan är Fredrik Sidahl, vd för underleverantörernas branschorganisation FKG.
– Det är djupt olyckligt att rekonstruktör och företagsledning inte har haft samma agenda. Detta är en situation som är så unik och så viktig att här måste de vara sampratade kring hur man ska dra i olika saker. Man kan inte springa i väg åt olika håll och göra saker som inte är koordinerade, säger Sidahl.
– Om detta nu ska leda till att det stjälper möjligheten för Saab, så är det klart anmärkningsvärt, säger han till TT.