Sverige

Muntlig avtalsform problem för konsumenten

1:08 min

Sedan 2008 har antalet företag som erbjuder PPM-rådgivning ökat. Men konsumentverket får ta emot många anmälningar, eftersom konsumenterna ofta inte förstår att de ingår ett avtal med den telefonförsäljare som ringer upp.

Många konsumenter tror att de säger ja till att få information hemskickad, men ett par dagar efter samtalet från försäljaren dimper en faktura ner i brevlådan. Maria Johansson arbetar på Konsumentverket.

- Vi får in många anmälningar mot den här typen av tjänst i nuläget.

Konsumentverket har fått in flera hundra anmälningar som gäller de så kallade PPM-rådgivningsföretagen, och det är alltså själva avtalsingåendet som de allra flesta känner sig lurade på.

Enligt lagen ska företaget kunna bevisa att kunden sagt ja till den tjänst man tecknat avtal på, men många konsumenter upplever alltså att de säger ja till något annat än det företaget menar att de sagt ja till.

Enligt Maria Johansson på konsumentverket är det ett problem att en muntlig överrenskommelse är tillräcklig vid telefonförsäljning, och hon hoppas på en förändring i framtiden.

- Vi har en önskan om att det i framtiden ska krävas en skriftlig bekräftelse vid telefonförsäljning.

Klara Börjeson
klara.borjeson@sverigesradio.se