Orsaken till kryssningsolyckan fortfarande okänd

Ytterligare en saknad har hittats död efter olyckan med det grundstötta kryssningsfartyget Costa Concordia vid italienska Toscanas kust. Enligt rederiet är det mångt och mycket kaptenens fel det som inträffat. Han ska enligt ett uttalande ha gjort flera felbedömningar och misstag. Samtidigt fortsätter räddningsarbetet.

Tv-bilder från den italienska tidningen Corriere dela Sera på nätet visar hur tre personer under gårdagen räddas med hjälp av helikopter från det gigantiska kryssningsfartyget på närmare 115 000 ton som fortsatt ligger kantrad på sidan i vattnet sedan det gick på grund i fredags.

Det har gått drygt 36 timmar när till exempel den 57-årige besättningschefen Manrico Giampedroni med brutet ben sakta firas upp med lyftstol mot helikoptern.

Nu på morgonen meddelar nyhetsbyrån AFP att ytterligare en saknad hittats död. Därmed handlar det nu om sex döda och minst 15 saknade.

Det fortsatta räddningsarbetet planeras enligt den italienska kustbevakningen pågå så länge det är möjligt, men ett oväder som väntas på onsdag kan ställa till det, säger Kristina Kappelin, SVT:s korrespondent på plats i Italien.

– Då försämras naturligtvis möjligheterna att arbeta ombord på vraket, och dessutom är man orolig för att det eventuellt skulle kunna tippa och glida ner på djupare vatten, säger Kristina Kappelin.

Orsaken till olyckan är fortfarande okänd, men fartygets svarta låda ska vara hittad och överlämnad till åklagare, som uppgett att båten kan ha gått så nära som 150 meter från land.

Rederiet som äger kryssningsfartyget lägger skulden på den nu häktade kaptenen, som tidigare hävdat att klippan båten gick på inte varit utmärkt på något sjökort. Men enligt rederiet har han begått betydande fel, och han riskerar nu enligt nyhetsbyrån AP upp till tolv års fängelse för bland annat felmanövrering och vållande till annans död.

En förklaring till att kaptenen tagit båten så nära land kan enligt den italienska tidningen Corriere dela Sera handla om en slags hyllning och hälsning till en pensionerad kapten från det aktuella rederiet som gått i pension, och bor på ön.

I dag uppges även att Italiens miljömyndigheter samordnar en insats för att ta hand om fartygets drygt 2 000 ton bränsle för att även undvika en miljökatastrof.