Räddningsarbetet vid Costa Concordia avbryts

1:53 min

Sex personer har hittills hittats döda efter kryssningsfartyget Costa Concordias grundstötning. Nu avbryts sökandet efter saknade eftersom fartyget börjat glida. Samtidigt befarar kryssningsbranschen att olyckan kan innebära en katastrof för hela båtnäringen.

Varför kryssningsfartyget Costa Concordia gick på grund i fredags är ännu oklart. Den svarta lådan har hittats och företrädare för rederiet som äger kryssningsfartyget, säger att kaptenen troligen begått betydande fel med allvarliga konsekvenser. Kaptenen sitter nu, liksom förste styrman, häktad misstänkt för vållande till annans död.

Sökandet efter saknade har nu avbrutits efter att fartyget börjat röra på sig. Enligt brandkåren gled fartyget nio centimeter vertikalt och 1,5 centimeter horisontellt.

– Vi evakuerade omedelbart. Detta är något vi oroat oss för, sade brandkårens talesman Luca Cari enligt Reuters.

Räddningsarbetet har upphört på obestämd tid.

– Arbetet har avbrutits. Vi kommer att behöva övervaka skeppets stabilitet och vi vet inte när vi kommer att återuppta arbetet, sade Luca Cari. 

I morse hittades en person död och antalet döda är nu minst sex personer. Antalet saknade ligger fortfarande kring 15, uppger AFP.

Från italienska regeringen kommer nu krav om snabbt agerande för att undvika en miljökatastroF. Costa Concordia är en "tidsinställd bomb" för miljön, varnar Italiens miljöminister Corrado Clini. Omedelbara åtgärder krävs för att undvika en katastrof.

– Fartyget har fulla bränsletankar. Det är en tung diesel som skulle kunna sjunka till sjöbotten. Det skulle vara en katastrof, sade Corrado Clini enligt AFP.

I värsta fall skulle bränslet kunna läcka ut i havet och förorena kusten, vilket skulle få konsekvenser för både fågelliv och marint liv.

Grundstötningen av fartyget kan komma att innebära en katastrof för hela kryssningsfartygsnäringen, säger Ove Eriksson, som är direktör på affärsavdelningen på Sjöfartsverket.

– En sådan här olycka måste ju innebära att man får ett litet trovärdighetsproblem i början. Och det är klart att det är en katastrof för branschen, det får man nog utgå ifrån, säger han.

Efter Estonias förlisning 1994 märktes en kraftig nedgång av antalet passagerare som valde att åka kryssningsfartyg. Den gången tog det lång tid, krävdes tydligare säkerhetsregler och prissänkningar för att passagerarantalet skulle öka igen.

Grundstötningen får också ekonomiska konsekvenser. Aktien i Carnival, som äger fartyget, rasade med 20 procent när Londonbörsen öppnade i morse. Och rederiet befarar, enligt uppgifter till Sky News att olyckan kommer kosta dem motsvarande 730 miljoner kronor.

Svenska sjöfartverket följer nu utvecklingen om vad som orsakade olyckan.

– Det är viktigt att få information om vad det egentligen var som skydde. Var det den mänskliga faktorn. Och vi måste helt enkelt säkerställa att de fartyg som kommer upp tilloss håller en viss standard, säger Ove Eriksson.