Pendlarsamhället

Tretton tusen pendlar till jobbet

1:28 min

Allt fler väljer att arbetspendla längre sträckor till sitt arbete. Enligt siffror från Statistiska Centralbyrån pendlar över 13 000 Västerbottningar till jobbet i en annan kommun och har över 45 minuter till jobbet.

En av de riktiga långpendlarna är maskinchefen Gunnar Engstrand, som pendlar hela vägen mellan Härnösand och Skelleftehamn. Bogserbåten Aitik ligger vid kaj i Skelleftehamn när jag knackar på dörren.

Gunnar Engstrand bär en gul reflexjacka och är beredd på kallt väder. Han jobbar som maskinchef på bogserbåten, men är bosatt i Härnösand. Han började för några år sen att jobba i Skelleftehamn och då gick det bra att åka kollektivt till och från jobbet.

Men från och med i höstas så tar bussen dubbelt så lång tid och kräver byten, så nu tar han bilen. Frun var inte så nöjd att vara utan bil i en vecka åt gången, så nu har de köpt en bil till. Han berättar att det är så här att jobba till sjöss.

– Det här är som ett sjöjobb och de brukar inte finnas där man bor. Ofta kan det vara fyra veckors jobb och fyra veckor ledighet som gäller. Det här funkar bra för Gunnar Engstrand, eftersom man jobbar en vecka och är sedan ledig sju dagar efteråt, säger han med ett leende.

Med hjälp av Erika Sandow på kulturgeografiska institutionen vid Umeå Universitet har Sveriges Radio tittat på hur folk arbetspendlar. Siffrorna som finns i en databas är från Statistiska Centralbyrån och är från 2008. De visar att 13 000 Västerbottningar åker i över 45 minuter i bil och korsar en kommungräns för att komma till jobbet.

Erika Sandow berättar att det är oftast bil som gäller i just Norrland, för här finns inte så mycket alternativ som i södra Sverige. Sedan är det överhuvudtaget vanligare att arbetspendla i den södra delen av landet.

Erika Sandow har följt arbetspendlare i över tio års tid och har sett att det är också männen som arbetspendlar och kvinnan är oftare bosatt på bostadsorten. Men arbetspendling blir allt vanligare.

– Vi ser att vi reser längre och längre och att pendlingen ökar och vi får större arbetsmarknadsregioner, så visst tror jag att vi kommer att få se en ökad pendling säger Erika Sandow.