Bemanningsbranschen

Bemanningsföretag erbjuder påhittade uppdrag

2:20 min

Bemanningsföretag erbjuder anställda påhittade uppdrag för att slippa betala lön. Anställda har rätt till garantilön oavsett om de har uppdrag eller inte, enda förutsättningen är att man inte tackar nej till jobberbjudande. Men det finns bemanningsföretag som fuskar för att slippa betala ut garantilönen. Vi har pratat med flera anställda på Uniflex som har blivit lurade genom att bolaget erbjudit jobb som inte finns hos företaget Nefab i Bålsta.

Eftersom de anställda riskerar att bli uppsagda är de anonyma.

– De ringde mig på morgonen. Jag sa det är utanför Stockholm. Han sa ok, om du inte vill jobba, tacka nej. Jag visste inte att de skulle dra från min lön. Sedan såg jag på datorn att de tagit bort från min lön, berättar en anställd på Uniflex.

Det handlar om personer som för tillfället saknar uppdrag men som bemanningsföretaget ändå måste betala en grundlön, så kallad garantilön. Undantaget är om den anställde skulle tacka nej till ett uppdrag, då slipper bemanningsföretaget betala lön.

En annan anställd som fick jobbuppdrag på samma företag, insåg att han skulle ha flera timmars resväg dit.

– Så jag skulle inte hinna göra någonting, ingenting. Jag sa till henne att då måste jag tacka nej. Hon sa okej ingen fara, du har tackat nej till det här jobbet, säger han.

Det här är bara två utav flera anställda som berättar liknande historier om att de erbjudits jobb på företaget i Bålsta under hösten, och tackat nej. I själva verket har de blivit lurade, Uniflex har inte ens haft uppdrag där då.

Heidi Tapia, produktionschef på förpackningsföretaget Nefab säger att de inte känt till att Uniflex gjort så här. Men en dag dök det plötsligt upp en Uniflex-anställd hos dem i Bålsta.

– Han sa att han blivit kallad hit fast vi inte bett om att få personal. Jag ringde och pratade med hans chef då på Uniflex och intygade bara att han har faktiskt varit här, för de trodde tydligen inte på att han befann sig på plats, berättar hon.

Vad svarade de då, varför hade de skickat en person till er när ni inte har bett om något uppdrag?

– Han är förvirrad sa hon bara. Hon skrattade lite och skyllde på honom, säger Heidi Tapia.

Men Uniflex erkänner nu att de har gett anställda uppdrag som inte finns. De drabbade ska ha fått betalt för den tiden och Uniflex har vidtagit åtgärder, säger Jan Bengtsson, vd på Uniflex.

– Den personen som har gjort det har vi omplacerat, för det är ju ett helt oacceptabelt beteende.

Men de som har blivit uppringda från er har blivit uppringda av flera olika namn, inte bara en person?

– Den andra personen som jag har hört talas om har agerat på uppdrag från den första, säger Jan Bengtsson.

Men de personer som vi har pratat med säger att det handlar om fler än två personer som har erbjudit påhittade uppdrag.

Men vad har ni fått för förklaring, varför har de gjort så här?

– Det är bara att beklaga att det har skett liksom, sedan liksom exakt hur det kommer sig det liksom det får du nästan fråga dem om liksom, för det kan ju inte jag svara på, jag vet ju inte det, säger Jan Bengtsson.