VISKAFORS

Äntligen en järnvägstunnel

2:06 min

För fem år sedan byggdes Viskadalsbanan om söder om Borås. Övergången mellan Bogryd och naturområdet på andra sidan järnvägen försvann helt plötsligt och utan förvarning för de boende. Men nu ska förbindelsen återställs med en tunnel.

– Ja, man kan väl säga äntligen. För svaneholmarna har väntat jättelänge och vi politiker har fått massor med samtal om att det är jättefarligt för att det är faktiskt så att folk går över järnvägsspåret nu för att på andra sidan är ett kulturlandskap med slingor att promenera på och det har folk fortsatt att göra.

Sommaren 2006 skickade dåvarande Banverket ett brev till stadshuset i Borås och undrade om man hade något emot att Viskadalsbanan rustades upp och att några övergångar försvann. Bara skog, tänkte man tydligen i Stadshuset och gav klartecken. Ingen frågade viskaforsborna.

– Hade vi fått kännedom om det så visste vi ju vilket viktigt rekreationsområde det är runt Bogryd och då hade vi ju påtalat vikten av att det skulle vara en övergång där, säger Kerstin Hermansson.

Men i stället bad Borås om att Banverket skulle bertala en skogsväg och när missen i Viskafors sedan uppdagades tyckte Banverket att man redan betalt vägen och att om Borås ville ha en tunnel i Viskafors fick de betala den själv.

Så fick det bli, sa kommunen. Det skulle kosta en miljon och göras 2010.

Men då var det Banverkets tur att klanta sig och glömma att planera en avstängning av tågtrafiken under de två dagar arbetet tar.

Men den 21 och 22 april ska nu till slut tunneln byggas. Total kostnad 2,9 miljoner kronor. Trafikverket, som det numera heter, bidrar med 350.000 och kostnaden för Borås skattebetalare blir två och en halv miljon kronor. En kostnad som Banverket skulle stått för om allt skötts ordentligt från början, tror Kerstin Hermansson.

– Ja, hade vi påtalat att det var en viktig övergång så hade man säkert haft med det från början och då hade det inte blivit någon fördyring över huvud taget.