Högt lufttryck stoppar Jas Gripen i Luleå

Det högsta lufttrycket på 40 år har stoppat tio Jas-plan från att delta i en stor flygövning i Norrbotten som inleddes i går. Anledningen är att flera instrument i Jas Gripen-planen får felmeddelanden på bland annat höjdmätaren och den mätare som visar planets hastighet.

Mats Hakkarainen är flygchef på F21 i Luleå:

– När vi skulle starta upp våra flygplan i går morse fick vi felmeddelanden. Vi har inte varit med om att det har varit på det här viset tidigare. Å andra sidan har jag aldrig varit med om så här högt lufttryck heller, säger Mats Hakkarainen.

I söndags uppgick lufttrycket i Haparanda till 1 057 hektopascal vilket är det högsta lufttrycket i Sverige på 40 år. Och det satte alltså stopp för runt tio Jas Gripen-plan i Luleå som skulle ha deltagit i en två veckor lång flygövning med start igår. När stridsplanen skulle starta visades flera felmeddelanden på höjd- och hastighetsmätarna och därför står nu planen stilla på marken.

Peter Liander är pressinformatör på Saab som tillverkar planen:

– Det här är en mycket extrem vädersituation. Så fort lufttrycket minskar kommer de här felmeddelandena försvinna och då kommer flygplanet att kunna flyga som vanligt. Gripen kan flyga under högt lufttryck men i det här fallet är systemet designat på det sättet att det varnar när en viss lufttrycksgräns passeras, säger Peter Liander.

Men egentligen klarar stridsflygplanen att köra även under sådana här höga lufttryck, därför ser nu tillverkaren Saab över om lufttrycksgränsen för när felmeddelandena ska komma kan höjas, enligt Peter Liander. 

– Vi tittar på vad som händer om vi ändrar lufttryckssystemet och vad de får för konsekvenser, säger Peter Liander.

Det höga lufttrycket kommer enligt Smhi att hålla i sig ytterligare en vecka. Men om det nu skulle uppstå en för Sverige hotfull situation så kan planen trots alla felmeddelanden lyfta. Det säger flygchef i Luleå Mats Hakkarainen:

– Flygplanen går att flyga, säger han.