Måndag 6 februari

Att alltid bli bedömd

– Att alltid leverera och bli bedömd är tufft, säger Olof Westring, premiärdansare på Kungliga Baletten i Stockholm. Olof känner sig lyckligt lottad som har kunnat få jobba med det han brinner för. Men baksidan av yrket är prestationskraven som kommer av att alltid bli bedömd, och skadorna han fått efter långvarigt professionellt dansande. 



Livet i rampljuset är en dröm för många. Men konkurrensen inom artistyrkena är hård. Kampen om jobben innebär ett träget letande efter uppvisningar, ”auditions”.
Hur är det att alltid bli granskad och jämförd med andra sökande med samma längtan och ambition?

Luften vibrerar av spänning i en av Kungliga Balettens danssalar denna lördag morgon. 200 förhoppningsfulla unga artister av 900 har blivit utvalda att delta i danskompaniets första audition. Jakob Christiansen, med nummerlappen 19 på bröstet är en av dem.

 Anna-Clara Blixt Modin är musikalartisten som lämnade artistlivet för att tillsammans med några andra driva artistförmedlingssajten Stage Pool.
Hon minns hur nervöst det var med alla auditions som hon var tvungen att delta i för att få en roll på scenen. Idag vill hon hjälpa unga artister i konsten att hantera en audition.   
– Det är en konst att stå framför en jury och på ett par minuter försöka övertyga dem om att man är bäst, säger hon.

Jacob Christiansen har gått balettutbildningen på Kungliga Svenska Baletskolan och just nu studerar han vidare på English National Ballet School i London. Dagens audition på Kungliga Opera Balleten är hans fjärde, på nio dagar.