Saabs konkurs

Geely, BAIC eller Youngman?

Enligt källor till P4 Väst har Saabs konkursförvaltare har satt upp krav som kan stoppa en helhetslösning för konkursboet. Istället ska deras huvudspår vara kinesiska Volvo-ägaren Geely eller landskollegan BAIC.

P4 Väst kan nu avslöja att Saabs konkursförvaltare har satt upp krav som kan stoppa en helhetslösning för konkursboet. Det uppger flera olika källor.

– Konkursförvaltarna har i praktiken satt upp villkor som gör det omöjligt att genomföra en helhetsförsäljning av Saab, säger en källa med god insyn i processen.

Saabs konkursförvaltare har fått mycket kritik sedan de tillträdde den 19 december och nu kommer den värsta hittills.

För i början av vecka lade kinesiska Youngman ett bud på konkursboet – ett bud värt flera miljarder kronor och som innebär produktion i Trollhättan.

Enligt uppgifter till Ekot skulle det betyda att Youngman behöver anställa över 1 000 personer.

Men konkursförvaltarna har varit nästintill ointresserade av budet, enligt en källa.

– Konkursförvaltarna har i praktiken satt upp villkor som gör det omöjligt att genomföra en helhetsförsäljning av Saab, säger en annan källa med god insyn i processen.

Villkor handlar bland annat om att General Motors måste godkänna en affär, enligt en källa.

Konkursförvaltarna ska ha uppmanat de olika intressenter att i stället för att lägga ett bud på helheten, lägga ett bud på delar av företaget.

– Konkursförvaltarna har inte för avsikt att sälja konkursboet som en helhet, utan de föredrar en styckning. Det är synnerligen förvånande att man gör på det här sättet och helt oförståligt, menar en källa.

Konkursförvaltarnas två huvudspår ska i stället vara att antingen Volvos kinesiska ägare Geely får starta ett utvecklingscenter i Trollhättan eller att kinesiska BAIC, tillsammans med Panasonic, börja att bygga elbilar.

– Säljer man inte helheten riskerar man att flera tusen jobb går förlorade, säger källan.

P4 Väst har sökt konkursförvaltarna för en kommentar utan att lyckas.