Saabs underleverantörer

CLEPA: ”Betydligt sämre ur vår synpunkt”

1:45 min

Utvecklingen blir allt mer intensiv när det gäller kampen att köpa hela eller delar av Saabs konkursbo. Och säljs Saab i delar menar Lars Holmqvist, vd för CLEPA, kan drabba underleverantörerna hårt.

Utvecklingen blir allt mer intensiv när det gäller kampen att köpa hela eller delar av Saabs konkursbo.

P4 Väst avslöjade i dag att det finnas vissa villkor, som konkursförvaltarna har satt upp, för att sälja hela konkursboet som kan stoppa Youngmans bud och en helhetslösning. Det uppger flera källor.

Något som vore synd, säger Lars Holmqvist som är vd för underleverantörsorganisationen CLEPA.

– Jag tycker det låter väldigt synd för att det innebär, med all säkerthet, att man får ett lägre värde på Saab – i delar än i en helhet, säger Lars Holmqvist.

– Framför allt innebär det att det är slut på en biltillverkning och för oss leverantörer är det naturligtvis så att en kund försvinner och att det blir betydligt sämre ur vår synpunkt. Så vi tycker inte att detta är särskilt attraktivt.

P4 Väst kunde tidigare i dag berätta att konkursförvaltarna, enligt flera källor, skulle ha satt villkor som i praktiken gör det omöjligt för en intressent att köpa hela konkursboet. Bland annat handlar villkoren om att General Motors, Saabs tidigare ägare, ska behöva godkänna en affär.

Det innebär med stor sannolikhet att Youngmans bud kommer att falla, eftersom GM har sagt att man inte kommer att släppa tekniklicenserna till någon eventuell ny köpare.

Men det är oklart vilka avtal som finns med General Motors och om företaget har något att säga till om vid en försäljning.

Lars Holmqvist menar att konkursförvaltarna sitter i en svår sits eftersom de saknar kunskap om fordonsindustrin.

– Därför så tror jag att det är oerhört svårt att göra detta om man inte har kunskap om både industrin och hur det fungerar i verkligheten, med leverantör och så vidare, menar Holmqvist.

Sannolikheten för att Youngman skulle kunna starta produktionen i Trollhättan är hög säger Lars Holmqvist.

– Det är väldigt troligt. Vi har ju varit på plats i Kina och pratat med ägaren mr Pang. Vi har också fått klart för oss hur man tänker finansiera det och fått klart för oss att de kan bygga bilar i sina fabriker där. Vi har ingen tvekan om att engagemanget i det här från Youngmans sida är mycket seriöst, säger Holmqvist.

Konkursförvaltarna Hans Bergqvist och Anne-Marie Pouteaux håller fast vid att inte ge några kommentarer om olika intressenter eller bud på Saabs konkursbo.

Det konstaterar de båda i ett pressmeddelande på fredagen.

"Som vi tidigare klargjort kommer vi inte att kommentera uppgifter om enskilda intressenter eller bud under pågående försäljningsprocess. Skälen till detta är dels respekt för dessa intressenters egna och konkurrerande intressen, dels andra intressenters legala och kommersiella intressen. Ytterligare ett skäl är den mycket komplexa försäljningssituation vi har att hantera. Detta har vi också framhållit för alla de intressenter vi för en dialog med."