Kritik mot att allt fler väljer diesel

2:02 min

Enligt organisationen Gröna bilister är diesel betydligt sämre för miljön än vad många tror och just under vintern är dieselbilarna än mer skadliga för miljön.

Här på en bensinstation i Jönköping passar Eva Holmén på att fylla tanken med diesel. Att hon valde den här bilen är ingen slump.

– Jag tycker dieselbilarna nu går väldigt bra. Snåla och bra värden på utsläppen, säger Eva Holmén.

Hon är långt ifrån ensam. Under förra året såldes fler nya dieselbilar än någonsin tidigare i Sverige. Men det här är en utveckling som inte uppskattas av Mattias Goldman som arbetar på organisationen Gröna bilister.

– Jag tror att man tror att man har en rätt hög andel förnybar råvara i dieseln året runt. Det är aldrig sant och framförallt vintertid är det helt fel, säger Mattias Goldman.

Under de senaste åren har den så kallade miljödieseln marknadsförts hårt av oljebolagen. Det handlar om diesel där man har en högre andel förnybar råvara, exempelvis tallolja.

Men nu under vintern går det inte ha alls lika hög andel förnybar råvara i dieseln, berättar Thomas Ögren som är presschef på Preem.

– Det beror helt enkelt på att de förnybara produkterna inte har riktigt lika goda köldegenskaper.

Hur stor är skillnaden?

– Tio procents inblandning på vintern och 22 procent under resten av året, säger Thomas Ögren.

Att dieseln under vintern är sämre för miljön än under resten av året är ytterligare ett skäl att vara skeptisk till den ökade försäljningen av dieselbilar, säger Mattias Goldman på Gröna bilister.

– Dieselboomen är olycklig därför att den har skett på bekostnad av de förnybara drivmedlen. Och den har skett därför att många fått för sig att diesel snart är ett förnybart drivmedel, men så är det inte, säger Mattias Goldman.

Enligt Gröna bilister finns det fler alternativ som är bättre för miljön. Det handlar bland annat om el, biogas och bioetanol.

Eva Holmén som i sitt jobb som säljare kör över 5 000 mil per år hade gärna tankat exempelvis gas i bilen, men det är för krångligt, säger hon.

– Det är svårt att hitta platser att fylla på gas och sedan börja planera sin körning på ett helt annat sätt, säger Eva Holmén.