Kraftigt framåt för vapen och militära tjänster

1:41 min

Försäljningen av vapen och andra militära tjänster ökade med 60 procent mellan perioden 2002-2010. Det visar statistik från fredsforskningsinstitutet Sipri

– Försäljningen av vapen och militära tjänster på Sipris tom 100-lista fortsatte att öka ytterligare under 2010, och nådde en totalsumma på 411 miljarder dollar, säger Stephanie Blenckner, kommunikationsdirektör på Sipri.

Militärindustrin går framåt. Under den senaste tio-årsperioden har försäljning av vapen och militära tjänster ökat med 60 procent, sett till fasta priser.  Siffrorna är från 2010, vilket har att göra med att det är svårt att hitta aktuell statistik. Då omsatte industrin drygt 2 700 miljarder dollar.

– Det är krigen vi sett i Afghanistan och Irak som har lett till en försäljningsökning av militära tjänster, som stöd och logistik, säger Stephanie Bleckner.

Försäljningen av vapen och andra militära varor och tjänster ökade 2002-2010 med 60 procent uttryckt i fasta priser, enligt färska siffror från svenska fredsforskningsinstitutet Sipri.

Enligt Susan Jackson, projektledare vid Sipri, finns även en tendens att många länder vill ha en egen militärindustri, eftersom det ger prestige inför andra länder. Ett exempel hon nämner är Indien.

Sipris lista över världens största vapenproducenter toppas av amerikanska Lockhead Martin som hade en försäljning på över 35 miljarder dollar under 2010. 16 av de 20 största företagen är amerikanska.

Svenska försvarskoncernen Saab återfinns på 28:e plats bland de största vapenproducenterna.