Ryssland satsar miljarder på hamnen i Murmansk

1:54 min

Ryssland ska bygga en jättehamn i Murmansk. Det är redan landets största isfria hamn och planen är att godsmängden ska fyrdubblas.

Snör yr över skogen av kranar på kajen i Murmansk, ett 50-tal mil från svenska gränsen.

Alexei Filin från Barentsekretariatet visar runt. Trots att vi är norr om polcirkeln är havet isfritt hela vintern och hamnen är så djup att den klarar de allra största fartygen.

Staten vill fyrdubbla kapaciteten till över 50 miljoner ton gods per år. I planen för det ryska transportsystemet 2010 – 2015 räknar staten med att projektet Murmansk tranport hub kostar motsvarande 30 miljarder svenska kronor, varav staten ska stå för nästan hälften och företag för resten.

– Murmansk skulle bli en väldigt viktig del i handelskedjan mellan de stora världsmarknaderna, Europa, Amerika, Kina, Japan, säger Alexei Filin.

Murmansk laddar för att bli internationell bas för den mer och mer populära farleden mellan Ryssland och Nordpolen som kapar restiden från Europa till Kina med hälften. Många utlänska rederier väntas vilja etablera sig i hamnen.

I planen ingår att bygga en helt ny hamn på andra sidan havsviken, med olje- och kol-terminaler, tre mil ny järnväg, och så finns det en storslagen plan på att utöka containerhamnen från dagens 10 000 containrar per år till en halv miljon containrar.

Mikhail Belkin på ryska atomflottan, som kör isbrytare och lotsar lastfartyg i Nordostpassagen, kan knappt vänta på att utbyggnaden är klar.

– Våra kunder behöver lagrings- och lastningsplats i Murmansk. Jag hoppas väldigt mycket att hamnen och Murmansk transport hub utvecklas så snabbt som möjligt, säger han.