Bussar

Busschaufförer tvingas ta stående passagerare

1:46 min

Busschaufförer som rattar landsortsbussar för Länstrafiken tvingas köra stående passagerare utan bälte – mot sin vilja.
– Det är väldigt otryggt när folk står i bussen, säger busschauffören Martin Sivertsson.

– Jag tycker inte det är roligt att ha stående passagerare i bussen. Det går fort och om man till exempel måste bromsa för djur på en 90-väg så är det lätt hänt att det händer något. Så jag vill att alla ska vara bältade, säger Martin Sivertsson som är en av alla busschaufförer som tycker det känns alldeles för osäkert att släppa på fler resenärer än det finns sittplatser på bussen.

Han har sagt till Länstrafiken att han inte vill köra stående passagerare, men fick inget gehör.

– Är bussen godkänd för ett visst antal stående så får det vara det, har vi blivit tillsagda sist jag frågade Länstrafiken, säger han.

Det är busstillverkaren som bestämmer hur många stående passagerare en buss får ta i mittgången. P4 Jämtland har tidigare berättat att det inte finns några andra lagar och säkerhetsregler kring just stående bussresenärer. Bälteskravet i Trafikförordningen gäller nämligen bara de som får en sittplats. Men enligt Transportstyrelsen så finns det en tydligt part som kan höja säkerheten på bussarna – genom att säga nej till obältade passagerare.

– I det här fallet blir det Länstrafiken som har möjlighet att ställa ytterligare säkerhetskrav vid upphandlingen, säger Peter Ranki som jobbar på Transportstyrelsen.

Men att säga nej till obältade busspassagerare har inte Länstrafikens VD Stefan Fredriksson några planer på. Hans filosofi är tvärt om att alla ska med på bussen även om alla sittplatser är upptagna.

– Vi vill ju inte lämna någon vid en hållplats, då tycker vi att det är bättre att ta med människorna. Tyvärr får de kanske åka lite mer osäkert men de får i alla fall åka med och komma till jobbet och så vidare, säger Stefan Fredriksson.

  • Det låter ju som att ni på Länstrafiken bryr er mer om att knö på så många passagerare som möjligt på bussen och tjäna pengar än att passagerarna ska åka säkert och busschauförreren ska känna sig trygg?

– Det håller jag inte med om. Vi försöker göra en kollektivtrafik som alla ska kunna åka med, sen är säkerheten viktig men i vissa fall måste vi göra undantag för att bussen är full, säger Länstrafikens VD.