Klartecken för tunnelbana till Nacka

0:58 min

Det blir en tunnelbana till Nacka. Den borgerliga alliansen i landstinget och ledande politiker i Stockholm, Nacka och Värmdö  har kommit överens om att förlänga tunnelbanans blå linje till Nacka via Södermalm, Hammarby Sjöstad, Sickla och Järla sjö. Nu inleds en förstudie som ska finansieras av landstinget och kommunerna.

En av Nackaborna som ser fram emot kortare restid in till Stockholm är Lisa Moll.

– Ja det låter ju bra.

Är tunnelbana något ni har längtat efter här ute i Nacka?

– Det kan jag inte säga för jag har precis flyttat hit. Men jag tror väl att om såpass lång tid så är det väl bra att man planerar för ökad trafik.

En annan Nackabo, från Älgö, säger:

– Det är inte en dag för tidigt. Men dra ut den till Saltsjöbaden också.

Nackaborna har väntat länge på att få tunnelbana. Erik Langby är moderat kommunalråd i Nacka och han gläds över att tunnelbanan nu ser ut att bli verklighet, eftersom det bland annat gör det möjligt att bygga fler bostäder.

– Vi siktar bland annat på att i framtiden däcka över Värmdöleden i centrala Nacka och erövra ny mark att bygga bra bostäder på. Men ingenting av det kan vi göra om inte vi får tunnelbana, eftersom kollektivtrafiksystemet som det ser ut idag är överbelastat, säger Erik Langby.

Stockholmsregionen växer så det knakar och kollektivtrafiken behöver byggas ut för att klara trycket. I Nacka är kollektivtrafiken idag begränsad. Det är trångt och människor får stå upp på bussarna som kör på motorvägen.

En tunnelbana ut till Nacka skulle lätta en hel del på trycket. Inte bara ute i Nacka utan också vid Slussen, eftersom all trafik från Nacka inte längre kommer gå via Slussen utan i stället direkt till T-centralen. Och en annan välkommen effekt är att restiden blir kortare, säger Erik Langby.

– Idéstudier och andra studier har pekat på att det är storleksordningen tolv minuter för att ta sig från Nacka centrum och Nacka strand till T-centralen.

Det är fortfarande en hel del frågetecken kring den nya tunnelbanelinjen till Nacka. Nu ska landstinget tillsammans med Stockholm, Nacka och Värdmö kommuner titta på hur linjen att se ut: var exakt den ska dras, var stationerna ska ligga och vad prislappen kommer att hamna på.

Som planen ser ut nu ska den nya linjen gå från Kungsträdgården, via östra Södermalm och Hammarby Sjöstad och vidare ut förbi Sickla och Järlasjö för att slutligen stanna vid Nacka Forum.

Vi får vänta en stund, 2030 om politikerna får som de vill.

– Ja oj det tar tid, och pengar kostar det.

Mellan tio och femton miljarder.

– Ja men allting kostar i dag så det är bara att se fram emot att det här kanske kan bli något bra.

Christer G Wennerholm är moderat trafiklandstingsråd och han säger att det är svårt att säga vad sprislappen komemr landa på, men att det talats om upp emot 15 miljarder kronor. Och det är landstinget och de berörda kommunerna som ska betala notan, förhoppningsvis med stöd från staten.

– Den slutliga diskussionen och en uppgörelse kring det kan vi påbörja när vi har en förstudie klar så att vi har den definitiva planen. Men det finns ju kontinuerliga överläggningar mellan alliansregeringen och infrastruktur- och finansministrarna bland annat. Och vi har en väldigt bra dialog med vår regering på riksplanet.

Maria Rankka, vd för Stockholms handelskammare välkomnar överenskommelsen:

– Det här är ett jättefterlängtat besked. Det betyder väldigt mycket. Stockholm växer enormt snabbt. Särskilt mot Nacka/Värmdö har vi en stark befolkningstillväxt.

– Hela regionen kommer att fungera bättre på grund av det här. Man löser upp flaskhalsar, det blir lättare att ta sig till och från jobbet. Det blir superbra och vi vet också att stockholmarna vill ha tunnelbana, säger Maria Rankka, vd för Stockholms handelskammare.

Det kommer att ta 15 år innan det är klart. Kan man skynda på det tror du?

– Alla de här stora infrastrukturpaketen tar ju lång tid. Jag tycker man ska göra allt för att se om det går att korta några av de här processerna.

– Det är också viktigt att i det här tidiga skedet inte låsa sig för exakta sträckningar, utan tar in olika ideér för hur man kan lösa det här på ett bra sätt, säger Maria Rankka, vd för Stockholms handelskammare.