Flygolyckan Kebnekaise

Herculesplanet kraschade på Kebnekaise

Vid halv tio-tiden på lördagsmorgonen bekräftades att vrakdelar från det försvunna norska Herculesplanet hittats, utspridda över ett större område. Enligt polisen finns två bekräftade platser där vrakdelar hittats - öster och väster om Kebnekaisemassivet, på Rabots glaciär och på Björlings glaciär.

– Vi kan bekräfta att vrakdelar är funna över ett större område som heter Rabots glaciär, säger Tobias Nicander vid Sjö- och flygräddningscentralen till TT.

Delarna hittades på västsidan av de två höga toppar som kallas nord- och sydtoppen.

TT: Är det själva nedslagsplatsen som hittats?

– Det kan man säga, fast det är i många små delar.

Flygrestriktionsområde upprättas
Det var markpatruller som gjorde fyndet av vrakdelarna, som är utspridda över ett större område. Därmed avslutar den statliga Flygräddningstjänsten sitt uppdrag och överlämnar ärendet till polismyndigheten i Norrbotten, som ansvarar för Fjällräddningstjänsten, skriver Sjö- och flygräddningscentralen på sin hemsida.

Polisen ska söka efter och dokumentera ytterligare fynd samt göra en teknisk undersökning.

Statens haverikommission ska också utreda orsaken till olyckan och ett flygrestriktionsområde upprättas kring platsen.

Överlevande söks
Ett hundratal man söker nu efter överlevande i området där vrakdelarna hittats, säger Håkan Alsterlind, områdeschef på polisen, vid en presskonferens i Nikkaluokta.

– Det finns två bekräftade platser där man har hittat vrakdelar, öster och väster om Kebnekaisemassivet, på Rabots glaciär och på Björlings glaciär, sade Håkan Alsterlind vid presskonferensen.

– Det pågår nu en räddningsaktion och de cirka hundra människor som jobbar nu, på marken och från luften, söker efter överlevande, sade han. – Men det är svårjobbat, det har blåst och snöat ända till klockan fyra i natt, det är mycket snö som har drivit och det är stor lavinrisk där.

Fynden är Hercules-delar
Håkan Alsterlind har inga uppgifter om vilken typ av vrakdelar som hittats, eller hur stora de är.

– Jag har ingen information om det, sade han.

På frågan om man nu är säkra på att vrakdelarna kommer från det saknade norska Herculesplanet sade han:

– Det är den information jag fått.

Det område som nu genomsöks sträcker sig från 1 500 meter och upp till cirka 2 000 meter.

– Det är ett massiv med en topp och det är på bägge sidor av massivet som vi söker, sade Håkan Alsterlind.

Laviner har sprängts
Han säger att det råder stor lavinfara i området och att man sprängt laviner för att öka säkerheten för personalen.

– Man har meddelat att det nu är ganska bra väder där uppe, man ser toppen från Kebnekaise fjällstation, och det är halvklart. Man ser från helikoptern, så nu letar man med den, sade Håkan Alsterlind.

Ett tiotal poliser och lika många fjällräddare ingår i den personal som söker efter överlevande tillsammans med militärer från det norska och svenska försvaret.

Området kring Kebnekaise fjällstation har spärrats av och inga massmedier tillåts komma närmare än cirka en kilometer från stationen.

Utredare från Haverikommissionen på plats
En utredningsgrupp om sex personer från Statens haverikommission (SHK) är sedan i går på plats för att utreda orsaken till olyckan.

– Det är ovanligt att vi åker ut innan vi fått en bekräftad haveriplats, men det gjorde vi i det här fallet, säger Pia Jacobsson, avdelningschef på SHK.

TT: Vad är det första som gruppen gör nu?

– De samlar in fakta, tittar på om de får tag i de svarta lådorna - de är viktiga i vårat utredningsarbete. De intervjuar eventuella vittnen på plats och samlar så mycket information som möjligt.

– Vi har fått hjälp från Norge och erbjudits hjälp från andra håll också, säger Pia Jacobsson.

Fynden luktade flygfotogen
Fjällguiden Erik Sarri, Nikkaluokta, har bistått militären med kunskap om Kebnekaiseområdet under sökinsatsen, och har sett två av de vrakfynd som gjorts, och hållit i det ena.

– Jag har inte själv hittat dem, det var en grupp från jägarregementet i Arvidsjaur som gjorde det, men jag såg dem i går när de togs in till forskningsstationen i Tarfala.

– Den ena biten såg ut som skumgummi, ungefär tio centimeter bred och en längd som var något större. Den var lite avlång och sönderriven, den andra delen var ett kardborreband kan man säga.

Det avlånga skumgummiliknande fyndet höll han också i.

– Det luktade flygfotogen, man kände lukten. Nu kan jag inte säga från vilken farkost den kom ifrån, jag har inte sådan erfarenhet, men den hör inte hemma på Storglaciären, så mycket kan jag säga.

TT: Vad tänkte du när du höll i den och kände lukten?

"En overklig känsla"
– Faktiskt så kändes det overkligt. Första timmarna av det här trodde jag det här var en övning med dåligt slut, varför säger ingen till. För ett Herculesplan ska inte försvinna. Men sen när man såg de här delarna så, nej, det känns overkligt än i dag, säger Erik Sarri.

TT: Man söker efter överlevande nu, hur bedömer du chansen att någon överlevt?

– Jag har inga som helst kunskaper om hur stor chans det är för dem att överleva, jag vet bara att det är ett svårt område, det är det. Men alla söker ju efter överlevande tills man hittar att de är omkomna, det är den inställningen vi haft hela tiden.

Vädret försämrat igen
Väderförhållandena försämrades åter i Kebnekaiseområdet under lördagförmiddagen. Kraftig blåst har gjort att den alpina fjällräddningsgrupp som befinner sig i toppområdet har begärt att få komma ner med hjälp av helikopter, säger Håkan Alsterlind som håller i polisens mediekontakter till TT.

Experter på identifiering tillkallade
Fyra poliser från den så kallade DVI-enheten Umeå som bland annat har till uppgift att identifiera döda kroppar transporterades till Kebnekaiseområdet från Nikkaluoukta på morgonen.

– Vi transporterade upp dem i morse, säger Peter Niemi vid Lapplands jägaregruppen som bistår räddningsmanskapet.

– De ska finnas på plats om det hittas några döda, säger Håkan Alsterlind, chef för polisen i norra Lappland.

DVI står för disaster, victim, identification (katastrof, offer, identifiering)

DVI-personal arbetade bland annat i Thailand efter tsunamikatastrofen.