Återbäring till kunderna tynger Coop

1:49 min

Med en miljard i förlust förra året är livsmedelskedjan Coop pressad. En av strategierna är den nya återbäringen till kunderna. Men det är en strategi som också kan bli dess fall.

I december 2010 återinförde Coop den så kallade medlemsåterbäringen. Upp till 5 procents rabatt kan det bli för den som handlar mycket, som till exempel barnfamiljer.

Strategin har lockat kunder och för första gången på länge vinner man marknadsandelar. Men det sker till ett högt pris.

Förra årets förlust var en miljard kronor, ganska exakt lika mycket som den återbäring man gett kunderna.

Jens Nordfält, rektor på Detaljhandelscentrum vid Handelshögskolan i Stockholm, säger att Coops nya strategi kan lyckas, men att det är svårt. Marginalerna är helt små, och konkurrensen mördande.

Återbäringssystemet måste vinna många kunder för att bära sig, enligt Jens Nordfält.