Meta Isaeus-Berlins vatten följer med i färgen

2:14 min

Meta Isaeus-Berlin har länge varit förknippad med installationer som inbegripit rinnande vatten av olika slag, men de senaste åtta åren har hon i huvudsak ägnat sig åt måleri, och nu kan man se 66 av hennes verk på en retrospektiv utställning i Konsthallen på Bohusläns museum i Uddevalla. Mia Gerdin har träffat henne:

 Det var roligt att jobba med vatten – lätt att uttrycka mig med det, visste hur jag skulle uttrycka mig, och nu gäller detsamma, fast inom måleri.

Meta Isaeus-Berlin har lämnat vatteninstallationerna bakom sig men vattnet är ändå närvarande, för i hennes målningar rinner färgen i böljande rörelser, skapar strömmar och virvlar i t ex  trädkronor, tyger eller kvinnors långa hår, allt kan relateras till strömmande vatten:

– Snäckor naturligtvis, oj vad jag målat snäckor utan att veta om det, och det blir nästan som om kjolarna också är snäckor.

Konsthallen i Uddevalla firar sitt 10-årsjubileum med att visa Meta Iseaus Berlins måleri från hennes första oljemålning 1980 till Det blommande fruktträdet från 2012. Vissa teman går igen – t ex världens bästa gömställen:

– Det är ett motiv som jag kan måla om och om igen – under sängen, under bordet, kojor av olika slag.  Jag är intresserad av skrymslen; vad man gömmer och vad man tar fram.

En smal avdelning i konsthallen får bli porträttgalleri, medan den största ljusa salen domineras av stora målningar där drömmar och syner förs fram i  svepande linjer:

– Vad man än säger att målningarna föreställer, så är det underliggande alltid att jag är intresserad av yttre och inre rum och tror på att vi alla har stora inre rum och att det är det livet som egentligen är det verkliga livet.  Sedan förhåller vi oss till omvärlden och försöker hela tiden vara i den; överleva i den, och det är det mötet som är intressant, mellan de yttre och inre rummen. Lyckas man med det har man nått långt.