Fransk valdramatik på sociala medier

2:02 min

På lördagen avslutades kampanjen inför morgondagens presidentval. Men på Twitter och andra sociala medier blickar fransmännen framåt och tar allt annat än paus.

Ett helt kodspråk utvecklas nu på Twitter för att kringgå de strikta valreglerna, som förbjuder alla att offentliggöra vallokalsundersökningar och preliminära resultat före klockan 20 på söndagskvällen. Men redan vid 18-tiden, två timmar tidigare, kommer de första resultaten baserade på rösträkningen i vallokaler på mindre orter, vilka stänger tidigare än i storstäderna.

I det förra presidentvalet 2007 sipprade den informationen ut via schweiziska och belgiska medier, men nu kokar fransmännen ihop koder för att meddela sig över sociala medier.

"Karamellpuddingen står i ugnen,"  betyder att socialisten Francois Hollande har gått vidare till andra omgången. "Tomaten är inte mogen," betyder att den röde yttervänsterkandidaten Mélanchon inte har lyckats.

"Det blåser kallvindar över Ungern," ja, det syftar förstås på att det inte går bra för den ungerskättade Nicolas Sarkozy och samma sak om det står "Rolexen går två minuter efter." Sarkozy har också kodnamnet "Gulaschen".

Sent i går kväll sändes det också ut batterier av kampanjmaterial från socialistpartiet via mejl för alla att sprida över Facebook, Twitter och andra sociala medier. Det var videosnuttar, en länk med Hollandes 60 politiska förslag att skicka vidare och förslag på sms-texter till vänner.

Socialisternas kandidat Francois Hollande är orolig för att de mycket goda opinionssiffrorna ska få hans väljare att tro att fajten är avgjord och stanna hemma. Han vet från presidentvalet 2002 att det kan komma kallduschar. Då fick Jean Marie Le Pen, Nationella Frontens partiledare, helt överraskande fler röster än socialisten Lionel Jospin och gick vidare till den andra valomgången. Presidentvalet stod sedan mellan två högerkandidater, där Chirac vann.