
220 miljoner för nytt signalsystem
Det nya signalsystemet på den svenska järnvägen kräver stora investeringar för tågbolagen. För Skånetrafiken kommer det att kosta omkring 220 miljoner kronor att utrusta tågen för det nya systemet, men hur det ska finansieras är ännu oklart.
- Ja, med 40 Öresundståg och nästan 70 nya pågatåg blir det dyrt, säger Claes Ulveryd är fordonsansvarig för spårfordon på Skånetrafiken.
Tanken är att det ska bli enklare att köra tåg över gränserna i EU är tanken, och Trafikverket räknar med att spara mycket pengar på det nya systemet, men varje tåg som ska trafikera järnvägen måste ha ny utrustning för ett par miljoner - en kostnad som tågbolagen får ta.
Om det kommer pengar från staten vet bolagen ännu inte, och i norra Sverige - där ERMTS som det heter börjat införas har det varit stora problem och kostnader redan.
Senast 2020 ska Södra stambanan ha det nya systemet. Och för Skånetrafiken finns det ett frågetecken till - nämligen hur det blir när tågen kör över Öresundsbron - för Danmarks tidsplan ser helt annorlunda ut.
- Vårt krav är att det ska vara väldokumenterat och fungera bra innan man inför det på så viktiga sträckor som Södra Stambanan, säger Claes Ulveryd på Skånetrafiken.
Reporter: Linda Evereus.