Mitt i fotbollsyran körs även formel 1
I Montreal satt massor av folk framför tv-apparaterna som stallen hade satt upp i depån. Under helgen hördes jubel blandat med tunga suckar.
Nästa lopp är Europas gp i Valencia på söndag. Och samma sak här. Man kommer att arbeta snabbt och flitigt för att hinna tillbaka till hotellet innan matchen sänds.
Alla nationer är representerade. Snacket är högljutt och pikarna många. Tack och lov dock utan de kravaller som de s.k. fotbollsfansen ställer till med. I depån är det värsta våld man ser en knytnäve som slås hårt i bordet när laget förlorar.
Tack och lov är diskussionen om hålen bakom bakhjulen på Red Bull var lagliga eller inte. Fia har förbjudit dem.
McLaren chefen Martin Whitmarsh säger att det inte kommer att bli fler ouppklarade tekniska lösningar i år. Enligt hans åsikt måste man koncentrera sig mer på sin egen bil än att kolla de andras.
Ross Brawn, Mercedes, är inte helt övertygad om att ”fred” har utbrutit i depån. I alla sporter där man använder en bil, motorcykel, cykel eller något annat hjälpmedel kommer det alltid att finnas olika uppfattningar om vad som är lagligt eller inte. Ligger i sportens natur. Att flytta fram gränsen så långt det går.
Och att spionera. Det har man gjort sedan dag 1 och det kan ingen stoppa. Man tar hjälp av fotografer som med sina nya digital kamror med stora objektiv som plockar ut en loppa på 500 m. De får order om vad de exakt skall plåta.
Historierna är många om hur man spionerat på varandra. Ingenjörer med måttband som hittas krypande under en bil t.ex.
Adrian Newey, Red Bulls tekniska chef, berättar hur ett team placerade en ingenjör hos hans dåvarande arbetsgivare. Mannen stannade några månader och flyttades sedan tillbaka till sitt gamla stall. Och fick dubbelt betalt.
Tillhör spelets regler enligt Brawn. Ingen vill ju göra misstaget och missa en något nytt som ett team utvecklat för att de har tolkat reglerna lite annorlunda.
Åttonde loppet. Och en ny vinnare igen?
Fredrik af Petersen
radiosporten@sr.se