
Telia Sonera backar om blockering av ip-telefoni
Telia Sonera backar i frågan att blockera Skype och annan ip-telefoni, men bara för sina befintliga kunder. Bolaget tittar fortfarande på hur man ska kunna erbjuda nya kunder alternativa abonnemang om man vill ringa med mobil ip-telefoni i deras nät.
– Det vi har gjort nu är att vi i pågående abonnemang där det i dag inte ingår mobil ip-telefoni, men faktiskt fungerar, så kommer det fortsätta att fungera i framtiden, säger Tomas Jönsson som är extern kommunikationschef på Telia Sonera.
– Så vi kommer inte att göra något med våra befintliga kunder.
Frågan har varit hett debatterad om konkurreande ip-telefonibolag som Viber och Skype ska kunna få åka "snålskjuts" i till exempel konkurrenten Telias nät, något som på sikt skulle kunna konkurrera ut de traditionella röstsamtal, som fortfarande är en stor inkomstkälla för de svenska telebolagen.
Flera telebolag har sagt att man ska följa Telias exempel att ip- telefonitjänster som Skype inte ska ingå i alla abonnemang, men att man ska kunna välja till det och då få betala extra för det då.
Men för att inte förvirra kunderna nu, backar Telia.
– Vi har ju flera miljoner kunder och det är väldig väldigt svårt att kommunicera till så många människor på ett tydligt sätt och för att inte förvirra våra kunder och för att inte deras förtroende för oss ska påverkas. Så när vi gör en förändring senare gör vi det bara i nya abonnemang.
Frågan om att strypa eller blockera tjänster på en fri marknad är något kontroversiell. Och skulle några svenska telebolag gå över gränsen för vad som är tillåtet så finns det verktyg i lagstiftningen, säger Göran Marby är chef på Post och telestyrelsen .
- Vår definition av nätneutralitet är att kunder ska kunna köpa det dom vill ha och få vad dom betalar för.
Om dom inte skulle få det då?
- Då har vi ju verktyg för att hantera det.
Lars-Peter Hielle
Ekot