Hård kritik mot regeringens cykelutredning

2:09 min

Regeringens stora cykelutredning får nu kritik från bland annat Miljöpartiet. Utredningen, som ska undersöka hur cyklingens villkor ska kunna förbättras, har blivit försenad och utredaren har inte lyssnat tillräckligt på riksdagsledamöternas synpunkter. Det anser Stina Bergström, trafikpolitisk talesperson för Miljöpartiet.

– Det lät väldigt bra i början. Vi skulle få träffas och framföra våra synpunkter, och utredningens resultat skulle komma redan i maj. Det har det inte gjort, säger Stina Bergström, trafikpolitisk talesperson för Miljöpartiet.

Sverige ligger långt ifrån framkant när det gäller att anpassa infrastrukturen i våra städer till cyklister. Ekot har tidigare rapporterat om trafiksignaler som ger onödig väntetid, avsaknad av detektorer som känner av när en cykel kommer, och det finns även många andra irritationsmoment.

Mats Olsson, cyklist i Göteborg, har flera synpunkter.

– Det är väldigt trångt på nya cykelbanorna som man gör inne i stan. Man blandar gående och cyklister. Går du med barnvagn och har en kompis med dig så tar du upp hela platsen. Det finns inte plats, säger han.

Regeringens cykelutredare, Kent Johansson, har haft mycket annat än cyklar på sitt bord på sistone. Han blev i höstas EU-parlamentariker, flyttade till Bryssel och har inte levererat sin utredning som det var tänkt nu i maj. Ett nytt datum är satt till slutet av oktober. Det är olyckligt, anser Miljöpartiets Stina Bergström.

– Det är väldigt oroande, tycker jag, i och med att det blir i helt fel ordning. Vi kommer att få en infrastrukturpropp i september och den här utredningen kommer i oktober. Det tycker jag är ett bevis på att det inte kommer att finnas så mycket cykelsatsningar i infrastrukturproppen, utan vi kommer få vänta väldigt länge på dem, säger hon.

Men cykelutredaren själv, centerpartisten Kent Johansson, säger att uppdraget i Bryssel inte hindrat honom i hans cykeluppdrag och håller inte med om Miljöpartiets kritik

– Det handlar inte om att vi haft brist på tid och så vidare utan det handlar om att vi räknar med att vi faktiskt kan göra ett mer ingående arbete med att skriva färdigt förslag till lagtexter, säger Kent Johansson (C), regeringens cykelutredare.

Så du ser inte att det skulle finnas några fördelar om din utredning varit klar innan den här infrastrukturpropositionen?

– Nej, alternativet skulle ju vara att den inte var helt klar i alla sina detaljer. Det är ju därför vi har den här tilläggstiden då, att man får den än mer detaljerad om vad som behöver göras, säger Kent Johansson.