
Brittiska GKN tar över Volvo Aero
Volvo Aero säljs för 6,9 miljarder kronor. De som ska ta över företaget efter nuvarande ägaren AB Volvo är, brittiska verkstadskoncernen GKN.
– Vi initierade den här affären i november förra året. Vi konstaterade när vi tittade på det vi behöver fokusera på att Volvo Aero passade inte in, säger Olof Persson till P4 Väst, Han berättar att man med tanke på de långa cykler Volvo Aero arbetar med var särskilt tydliga med att de ville hitta nya ägare som kan utveckla företaget.
– Vi har varit väldigt noggranna.
– I GKN får Volvo Aero en ägare som kan ge bolaget bästa möjliga förutsättningar för att utvecklas vidare inom sin bransch.
– Affären förbättrar våra möjligheter att ytterligare renodla och utveckla vår kärnaffär inom kommersiella fordon samtidigt som Volvo Aero får en ägare som både har viljan och förmågan att utveckla och stärka bolaget.
Fredrik Fryklund, informationchef på Volvo Aero, säger till P4 Väst att köpet innebär att de får en starkare ägare inom flygmotorbranschen. Volvo Aero hamnar i en koncern där tillverkning och underhåll av flygmotorer är den viktigaste delen.
När de gäller frågan om Volvo Aero blir kvar i Trollhättan säger Volvos VD Olof Person till P4 Väst:
– Vad gäller framtiden, kan jag inte uttala mig. GKN köper en fantastisk orderstock med jättespännande ny teknologi. De köper en mängd människor i världsklass i sin specialitet och de får en välinvesterad industriproduktion i Sverige. Det är klart att en ny köpare tittar naturligtvis på det när man köper till det här priset, säger Olof Persson.
GKN är en global koncern med ca 45 000 anställda i mer än 30 länder. Bolaget är underleverantörer till bland annat fordons- och flygindustrin. 2011 omsatte GKN cirka 63,5 miljarder kronor varav 15,8 miljarder kronor inom GKN Aerospace.
Affären kräver godkännande från berörda myndigheter och väntas slutföras under tredje kvartalet i år.
Lolo Tode Palm
lolo.tode_palm@sverigesradio.se
0522-67 00 37
"Miljömedveten"
Sverige måste göra sig fria från dessa bolag som levererar till krigsindustrin och smutsar ner.
"Försiktigt positiva"
Metallklubbens ordförande är nöjd med att de köpts av ett företag som satsar på flyget.
Vill öka produktiviteten
– Vi har inga avsikter att flytta från Trollhättan, säger Mike Beck VD för GKN Aerospace.
Volvo Aero historik
Den svenska flygmotorindustrins historia startade 1930 när Flygstyrelsen beställde 40 nio-cylindriga flygmotorer från lokomotivtillverkaren Nydqvist & Holm i Trollhättan.
Ett nytt bolag, Nohag Flygmotorfabriker, bildades.
Den första svenska flygmotorn var klar 1932.
AB Volvo köpte aktiemajoriteten i bolaget 1941.
I början av 1990-talet ändrades bolagsnamnet från Volvo Flygmotor till Volvo Aero.
På Volvo Aero i Trollhättan jobbar 2300 personer. Företaget har också verksamhet i Linköping, i Kongsberg, Norge och Connecticut i Newington, USA.
Det här är GKN
Få företag kan spåra sina rötter ända till den industriella revolutionens vagga i Europa.
Cecilia Bergil
cecilia.bergil@sverigesradio.se
0522-67 00 26
Tummen upp på börsen
Även aktiemarknaden uppskattade AB Volvos försäljning av Volvo Aero och aktien steg.