Kritik mot EU-förslag om sänkta bilutsläpp

1:52 min

Både bilindustrin och miljörörelsen är kritiska mot EU-kommissionens förslag i dag, om hur man ska sänka utsläppen från bilar fram till 2020. Franziska Achterberg på Greenpeaces EU-avdelning anser att förslaget i hög grad präglas av billobbyns åsikter.

– Förslaget har verkligen billobbyns fingeravtryck, säger hon.

Greenpeace vill se ett slut på det man kallar ett "räknetrick" som gynnar biltillverkare som bygger stora, bränsleslukande bilar. I dag säger EU-kommissionen att biltillverkare från 2020 måste bygga bilar som släpper ut i genomsnitt max 95 gram koldioxid per kilometer, men biltillverkare kan i praktiken räkna bort en del av sina törstigaste bilar från genomsnittet, om företaget samtidigt bygger väldigt bränslesnåla bilar.

Enligt Greenpeace gör det här "räknetricket" att biltillverkare i verkligheten inte behöver nå upp till utsläppsmålet.

– Resultatet av räknetricket är att de på papperet kommer nå 95-gramsmålet, men inte i verkligheten.

Men den ansvariga EU-kommissionären Connie Hedegaard pekar på att man nu vill skärpa till det här systemet med så kallade "super credits".

– Samtidigt som super credits kommer att ge företagen morötter att göra bilar med låga utsläpp har vi i hög grad begränsat några av deras negativa effekter.

Fast det är absolut inte bara miljörörelsen som kritiserar dagens förslag från EU-kommissionen. Biltillverkarnas branschorganisation ACEA kallar 95-gramsmålet "extremt utmanande".

Utsläppskravet kommer att öka kostnaden för att bygga bilar i Europa enligt ACEA, och ge konkurrensnackdelar för redan hårt pressade biltillverkare i den här världsdelen.