Appar en växande bransch med tillväxtproblem

2:01 min

Marknaden för appar till mobiltelefoner och surfplattor växer snabbt. Flera svenska företag är världsledande, men bristen på arbetskraft är ett hinder för fortsatt tillväxt.

I Stockholm anordnades nyligen ett dagkollo där barn fick testa att vara apputvecklare. Samuel Jonmyren och Love Starby berättar om sin idé till mobilspelet War of Foods.

– Det handlar om att man är en fläskkotlett och ens vapen är mat, säger Samuel Jonmyren.

– Man slåss mot ägg och broccoli, säger Love Starby.

Bland barnen på det appkollo som en reklambyrå i Stockholm ordnade fanns det gott om idéer. Det finns det också hos de många svenska företag som är framgångsrika när det gäller appar till mobiler och surfplattor. Branschen omsätter mångmiljonbelopp, och väntas växa.

En av de svenska framgångssagorna i appbranschen är TocaBoca. Sedan starten 2010 har deras spel för barn har laddats ner 13 miljoner gånger.

Omsättningen väntas mångdubblas i år och vinstmarginalen blir tvåsiffrig, säger vd Björn Jeffery. Men tillgången på personal avgörande för framtiden.

– Rekryteringsfrågorna är helt centrala för hur vi ska kunna växa som bolag.

Flera företag vittnar om att det är ont om duktiga apputvecklare. Nu har flera nya utbildningar startat, Arbetsförmedlingen tittar på hur de kan vidareutbilda arbetslösa programmerare och internationella IT-konsulten Sogeti satsar på internutbildning inom området i Stockholm.

För TocaBoca innebar bristen på kompetens att man öppnar kontor i USA, dit Björn Jeffery har flyttat.

– Flytten handlar för vår del egentligen mest om att hitta en typ av person som vi har svårt att hitta i Sverige.

Satsningar som appkollot i Stockholm leder kanske till att det finns fler apputvecklare framöver. Elvaåriga Tuva Tapio tror i alla fall att det finns pengar att tjäna på appar även i framtiden.

– Ja, man vill ju ha lite förtjänst också. Men det spelar inte så jättestor roll, det är mest roligt att göra appen.