Stressforskare: Minska ångesten efter semestern

1:33 min

Nu är det slut med sovmorgon och lediga sommardagar för många som haft semester. Och forskare menar att en mjukstart är det bästa sättet att hantera jobbångest.

– Ja, det är väl viktigt att man första veckan inte bokar in för mycket, vare sig på jobbet eller privat, så att man får den här lugna starten och samlar ihop sig så att man orkar fram tills nästa ledighet, säger Sanna, som i dag återvänder till arbetet inom försäkringsbranschen efter fem veckors semester.

Stressforskaren Dan Hasson säger att det kan vara förknippat med stress och ångest att börja jobba igen. Och att det brukar ta några dagar innan man är tillbaka i vardagslunken. Viktigast är att sänka prestationskraven.

–  Jag tror att det ofta handlar om att man har för höga förväntningar på vad man ska åstadkomma. Det kan ju ta några dagar innan man vänjer in sig vid att jobba och man behöver ge sig själv den tiden.

– Går man in och tänker sig att man ska vara mycket effektiv från första stund på jobbet, så kan man ibland bli besviken. Det är bättre att fasa sig in succesivt. Och ju äldre man blir desto längre tid brukar det ta.

För de som har möjlighet är det också bra att ägna första dagarna till planering – att sätta upp mål och  prioritera.

– Det man inte ska göra är att bara slänga sig in i arbetet utan att fundera först. Konkret skulle det kanske handla om att i stället för att både rensa mejl och prestera något som man behöver prestera, kanske ägnar sig åt att bara rensa mejlen. Så att man väljer ut ett par tre uppgifter som man ska åstadkomma.