Sommarlovet är slut

På söndag fortsätter F1-säsongen med Belgiens gp.

Har det hänt något bakom kulisserna?

Ja om man skall tro rykten som cirkulerar.

Teamen förhandlar med f1 chefen Bernie Ecclestone, som gifte sig för tredje gången förra veckan, om det nya s.k. Concorde kontraktet, som binder teamen till 2020. Det reglerar det ekonomiska förhållandet mellan Fia, Ecclestone och teamen.

Några team har skrivit under men Mercedes har hittills vägrat. Man vill vara med i samma grupp som Ferrari, McLaren och Red Bull, som får en stor extra slant för att de bl.a. har vunnit titlar.

Mercedes säger att det har de också gjort. Ecclestone säger nej. När man vann bägge 2009 hette teamet Brawn GP. Under åren har stallet haft många ägare och bytt namn och därför säger Mr F1 att Mercedes är ett nytt team utan titlar.

Daimler lär nu fundera på om man skall lägga ner verksamheten helt och hållet eller bara vara en motorleverantör. Om man stannar kvar kommer teamet att struktureras om.

Visserligen har Ecclestone sagt att f1 kan överleva utan Mercedes men inte utan Ferrari. En sanning med modifikation. Och tyskarna har en liten trumf på hand.

En bankir i Tyskland har dömts till åtta års fängelse för att ha tagit emot vad han säger en muta på 40 miljoner dollar från Ecclestone. Han säger att han blev utsatt för utpressning.

Hos Daimler säger man klart och tydligt att man inte tolererar korrupta medarbetare eller affärspartner. Skulle Ecclestone anklagas för att ha mutat en person skulle Daimler få det svårt att stanna kvar.

Den perfekta ursäkten för att dra sig tillbaka.

Att det kanske sker beror inte på brist på pengar. Teamets, Mercedes GP, finanser är bra. Det beror på brist på sporstliga framgångar. 2012 är den tredje säsongen men bara en seger. Nico Rosberg i Kina i år och en sjufaldig mästare som har svårt att hänga med. Målet att bli trea i konstruktörs vm kan man nog glömma.

Man har inte heller förlängt kontaktet med Schumacher. Och nu kommer nya rykten.

Daimler knuffar över teamet till dotterbolaget AMG och teamchefen Ross Brawn försvinner ut till höger. Dock inte som en fattiglapp. Han köpte stallet från Honda för en dollar och sålde det till Daimler för en smärre förmögenhet ett år senare.

Schumacher skulle lägga av och istället bli vice chef för det nya teamet.

Och man försöker locka över Lewis Hamilton.

Schumacher och Brawn lär vara mycket kritiska till planen men högsta Daimler chefen Dieter Zetsche följer grundaren Gottlieb Dailmers ordspråk.

Det bästa eller inget.

Fredrik af Petersens
radiosporten@sr.se