Gävleborg

Äldre luras av teleoperatörer

1:40 min

Nu strömmar det in anmälningar om att teleoperatörer gör om äldres privata telefon-abonnemang till företagsabonnemang. Därmed försvinner ångerrätten, påstår operatörerna, och pensionärerna har bundits upp i tre år.

En som lurats är Christer Ödmanns 82-åriga mamma och in till Konsumentverket har det under de senaste två veckorna kommit in 17 anmälningar mot företaget Telephon Sverige.

Christer Ödmanns 82-åriga mamma är delägare i en fastighet och är därför momsregistrerad men hon driver inget företag. Hon har inte heller velat byta telefonoperatör men det var precis vad som hände efter ett samtal från Telephon Sverige.

När Christer Ödmann kontaktade operatören fick han till svar att ångerrätten inte gällde eftersom det är ett företagsabonnemang.

Telephon Sverige erbjöd då en förlikning, istället för att betala 8000 kronor sänktes summan till 5000 vid en snabb uppgörelse. Men Christer Ödmann har gjort en polisanmälan, han tänker inte betala ett öre.

– De hotar med tingsrätten i Hudiksvall och har man aldrig varit i tingsrätten och är över 80 år så är det inget roligt. Många kanske böjer sig och betalar.

Telekområdgivarna som erbjuder konsumenter en opartisk och kostnadsfri hjälp, känner till metoderna och har under sommaren fått in flera ärenden från framförallt äldre personer som känner sig lurade berättar vd:n Mattias Grafström.

– Det är framför allt fyra operatörer det handlar om. Telephon Sverige, Telerix, Devicom och Call Telecom.

Enligt Mattias Grafström ljuger operatörerna om de säger att ångerrätten inte gäller. Har de inte upplyst om ångerrätt så förlängs den till och med att gälla ett år.

Mattias Grafström uppmanar de drabbade att bestrida fakturor skriftligt och att vända sig till Allmänna reklamationsnämnden och Post och telestyrelsen.