Landstingen ska kräva Medhelp på straffavgift

2:02 min

Nu ska fyra landsting, bland annat Uppsala läns landsting, kräva en straffavgift från vårdbolaget Medhelp som har uppdraget att larma ut ambulanser. Orsaken är att Medhelp inte har svarat så snabbt på larmsamtalen som avtalet med landstingen kräver.

– Vi har en utredning på gång där vi tittar på möjligheterna att kräva ersättning från Medhelp. När vi väl har fastställt mätmetoder så är det tydligt hur vi ska kräva ersättning, säger upphandlingschefen Teemu Lehtimäki som har uppdraget att driva in pengarna.

Företaget Medhelp har uppdraget att larma ut ambulanser i Uppsala län, Västmanland, Sörmland och Gotland. Men om deras larmcentral dröjer med att svara när ett larmnummer ska kopplas över från SOS Alarm - då säger avtalet med landstingen att Medhelp ska betala en straffavgift.

Nu har de fyra landstingen bestämt sig för att kräva en ersättning från Medhelp för sena svar. Den privata larmcentralen har nämligen inte nått upp till det som avtalet kräver - bland annat att 100 procent av samtalet ska ha besvarats inom 30 sekunder.

I Uppsala län till exempel är det i snitt en person per dag som får vänta i mer än 30 sekunder. Eller 1,4 procent av alla larmsamtal som rör Uppsala län enligt Medhelps siffror.

SOS Alarm har hävdat att det är vanligare med sena svar än så. Enligt dem har det i de fyra länen under det första halvåret i år hänt 1.592 gånger att en person som verkar behöva ambulans har fått vänta mer än 30 sekunder på svar från Medhelps larmcentral.

Det är i dag oklart hur stor summa pengar landstingen ska kräva från Medhelp.

Men att ha det här systemet med straffavgifter om den privata larmcentralen inte sköter sig är bättre än hur det var när SOS Alarm skötte utlarmningen av ambulanserna. Det tycker Per Andersson som är ambulanschef i Uppsala län.

– Det gör att trycket blir större på att göra nödvändiga förändringar. Det var något vi verkligen led av i det gamla avtalet med SOS Alarm. Då blev vi utlovade förbättringar många gånger. Men de kom aldrig, säger Per Andersson.

Medhelp medger att deras larmcentral inte har klarat landstingens krav på snabba svarstider. Men det ska bli bättre säger verksamhetschefen Charlotte Björkman. För att få snabbare svar när det behövs ambulans ska personalstyrkan på deras larmcentraler ökas från 60 till ungefär 70 personer under hösten säger hon.